Når der er udsigt til frost, forbereder Sorø Kommunes afdeling Vej og Park sig på at salte de mest trafikerede veje. Er vejene våde, samtidig med at temperaturen rammer nul, sættes en saltning i gang i tidsrummet mellem kl. 04 og 23.
”Det, at vi ikke salter præventivt, skåner miljøet og Sorøs skønne natur. Men det betyder også, at trafikanterne skal være opmærksomme på evt. glatte veje tidligt om morgenen, sent om aftenen og om natten,” siger Jacob Asbjørn Jacobsen, Leder af Sorø Kommunes Vej, Park og Trafik.
Reduceret saltforbrug ved saltlage
Afdelingen benytter saltlage i stedet for salt i fast form. Fordelen ved saltlagen i forhold det almindelige saltgranulat er, at saltforbruget kan reduceres med ca. 35 procent. Det er således både billigere og bedre for miljøet at anvende saltlage.
Saltlage kan dog ikke benyttes på fortove og cykelstier, da lagen skal ’køres ned’ i rimfrosten for at virke. Derfor spreder Vej og Park fortsat saltgranulat her samt på steder uden tung trafik.
Optøning af kunstgræsbaner
Det er også Vej og Park-afdelingen, der står for at rydde sne på og optø kommunens fire kunstgræsbaner. Her anvender afdelingen ikke salt, men et andet godkendt tømiddel.
Tømidlet anvendes på banerne, fordi det er skånsomt over for ’græsset’. Det er desuden bedre for grundvandet end salt, da det let nedbrydes biologisk i jorden, inden det når grundvandet. Derfor kan det også være brugbart til f.eks. sarte områder med nyplantede træer og nær naturområder. Tømidlet er dog meget dyrt, så det vil blive prioriteret, i hvilke områder det bliver brugt.