Fra 2025 opkræver Sorø Kommune ejendomsbidrag hos kommunens borgere i én rate i stedet for de hidtidige to årlige rater. Det besluttede kommunens kommunalbestyrelse ved kommunalbestyrelsesmødet den 22. maj 2024 i forlængelse af, at opkrævningen af ejendomsskat pr. 1. januar 2024 overgik til staten. Det er dermed kun ejendomsbidraget, der skal opkræves af kommunen.
Beslutningen betyder, at ejendomsbidraget, som dækker over betaling for rottebekæmpelse og evt. skorstensfejer, i 2025 opkræves i én rate med betalingsfrist den 10. januar 2025. I Sorø Kommune udgør ejendomsbidraget i gennemsnit 1.026 kr. for cirka halvdelen af husstandene og 679 kr. for den anden halvdel af kommunens husstande. Det skyldes, at omtrent halvdelen af kommunens husstande kun betaler for rottebekæmpelse og ikke skorstensfejer. Der er dog nogle ejendomsejere i kommunen, som betaler et langt højere ejendomsbidrag end gennemsnittet, og de skal især være opmærksomme på ændringen til én årlig opkrævning.
Halveret udgift ved én årlig opkrævning
Beslutningen om at ændre opkrævningen til én rate årligt sker med udgangspunkt i opkrævningens størrelse sammenholdt med udgifterne til udsendelse af opkrævningerne. Man er fra kommunens side bevidst om, at nogle ejendomme har et væsentligt højere ejendomsbidrag end andre, og at det derfor kan virke voldsomt at skulle betale hele ejendomsbidraget i én rate. Vurderingen er dog, at reduktionen i udgifter og medarbejderressourcer ved én årlig opkrævning i stedet for to er væsentlig.
I dag betaler Sorø Kommune årligt 100.000 kr. for at udsende opkrævningerne i de to rater via enten Nets for de ejendomme, der er tilmeldt Betalingsservice, eller digital eller fysisk post for de ejendomme, der ikke er tilmeldt Betalingsservice. Denne udgift halveres, når kommunen overgår til én årlig opkrævning af ejendomsbidraget.
Se dagsordenspunktet ”Beslutning om ændring af opkrævning af ejendomsbidrag” fra Kommunalbestyrelsesmødet 22. maj 2024 her