Bestil pas

Du skal bestille tid for at få lavet et nyt pas, midlertidigt pas, fornyelse af pas. Passet skal hentes på Borgerservice efter 10-15 hverdage.

Sådan gør du:

  • Tryk på ”Bestil pas”
  • Log ind med MitID
  • Følg vejledningen

Bemærk, at selvbetjeningsløsningen kan drille på visse ældre mobiltelefoner. Hvis du oplever problemer, så anvend hellere en PC med en opdateret browser.

Bestil pas

Du har brug for MitID og betalingskort.

  • Udfyld ansøgning og bestil tid hos Borgerservice. Tryk på ”Bestil pas”
  • Mød personligt op i Borgerservice på det aftalte tidspunkt
  • Tag dit gamle pas med (har du ikke et pas, så tag din dåbs- fødsels-, navneattest, sundhedskort samt billedlegitimation med)
  • Tag et foto med, der opfylder kravene. Har du ikke et foto, kan vi tage et – Det koster 116 kr. 

Se krav til pasfoto på politi.dk

  • Udfyld ansøgning og bestil tid hos Borgerservice. Tryk på ”Bestil pas”
  • Dit barn skal møde personligt op i Borgerservice på det aftalte tidspunkt
  • Medbring dit barns gamle pas. Har dit barn ikke et pas, så tag dit barns dåbs- fødsels- eller navneattest med.
  • Husk samtykkeerklæring fra forælder/forældre.
  • Medbring et foto af dit barn, der opfylder kravene. Har du ikke et foto, kan vi tage et – Det koster 116 kr. Bemærk, at vi ikke tager foto af børn under 5 år.

Se krav til pasfoto på politi.dk


Bestil ny dåbs-, fødsels- eller navneattest på borger.dk

  • For at få udstedt eller fornyet et pas til dit barn under 18 år, skal ud udfylde en samtykkeerklæring. Hvis der er fælles forældremyndighed, skal begge forældre udfylde og underskrive samtykkeerklæringen.
  • Søger du digitalt, laver du/I samtykkeerklæringen i selvbetjeningen.
  • Er det ikke muligt for jer at søge digitalt, skal du/I give jeres samtykke på denne erklæring og medbringe den i Borgerservice.

 Samtykke om pas til børn

Er du sent ude med bestillingen af dit pas, er der tre muligheder for levering af pas i hastetilfælde:

  • forlængelse af eksisterende pas
  • midlertidigt pas (nødpas)
  • hastelevering.

Forlængelse

Du kan få forlænget dit eksisterende pas én gang ved et stempel, hvis dit pas er udløbet inden for de sidste tre måneder eller vil udløbe inden for kort tid, før du skal rejse. Men kun i det tilfælde, at det ikke er muligt at nå at bestille et nyt pas - fx ved et akut opstået behov for at rejse. Forlængelsen vil så gælde, til du kommer hjem fra din rejse - dog maksimalt et år. Forlængelsen koster ikke noget.

Du skal møde personligt op i borgerservice og have dit pas med. Muligheden for at få forlænget sit pas gælder også for børnepas. Her skal barnet møde personligt op. Hvis der er fælles forældremyndighed, skal begge forældre underskrive ansøgningen, men I behøver ikke begge to møde op. Du skal dog være opmærksom på, at ikke alle lande accepterer en forlængelsespåtegning i passet. Det er op til dig selv at undersøge, om dit rejsemål accepterer det. Det kan du gøre via dit rejsemåls ambassade i Danmark eller dit rejseselskab.

Midlertidigt pas (nødpas eller provisorisk pas)

Midlertidigt pas (nødpas eller provisorisk pas) kan udstedes, hvis:

  • du har mistet dit pas
  • du ikke har et pas
  • du har glemt dit pas derhjemme, og ikke kan nå at hente det, før du skal rejse til et land, hvor pas er påkrævet (bemærk rejsen skal være umiddelbart forestående)
  • dit pas er udløbet for mere end tre måneder siden.

Du kan kun få et nødpas, hvis du ikke kan nå at få et egentligt pas. Prisen er den samme som for det almindelige pas. Du skal til et borgerservicecenter for at få et nødpas. Bemærk, at du skal betale dobbelt pris for det midlertidige pas, hvis dit pas er bortkommet, eller du ikke kan nå at hente det, før du skal rejse. Selvom du finder passet senere, kan du ikke få refunderet pengene.

Nødpasset har nogle begrænsninger, som du skal være opmærksom på. Det udstedes kun for den periode, du er på rejse - og maksimalt et år. Der er lande, som fx USA, der ikke godkender nødpasset til indrejse. Du kan finde en oversigt over andre landes pas- og visumregler på Udenrigsministeriets hjemmeside.

Hastelevering

Hvis din afrejse er så tæt på, at du ikke kan vente på den almindelige levering på 11-15 hverdage, er der mulighed for hastebehandling. Den tager ca. 5 hverdage.

Priserne på pas (2024) inklusive gebyr for optagelse af fingeraftryk er:

  • Børn 0-11 år: 150 kr.
  • Børn 12-17 år: 181 kr.
  • Personer 18 år - folkepensionsalderen: 893 kr.
  • Personer i folkepensionsalderen: 381 kr.

Husk, at pris for et nyt foto til passet kommer oveni. Gebyr for optagelse af fingeraftryk er 31 kr. (2024) og er medregnet i ovenstående priser.

Vær opmærksom på, at prisen på udstedelse af pas eller udstedelse af nyt pas i gyldighedsperioden fordobles (2024), hvis du ikke kan fremvise et gyldigt eller udløbet pas ved ansøgning, eller hvis du fremviser passet i ødelagt stand i forbindelse med ansøgning om fornyelse af pas. Det skal være det seneste udstedte pas, du medbringer ved ansøgning. 

Læs mere her på siden under "Hvis du mister dit pas".

Børn skal have deres eget pas, uanset hvor gamle de er, og skal også møde op personligt.

Ved fælles forældremyndighed skal begge forældre give samtykke

Hvis dit barn under 18 år skal have et pas, skal den, der har forældremyndigheden over det barn, som søger om nyt pas, give samtykke, før passet udstedes. Begge forældre skal give samtykke, hvis begge forældre har del i forældremyndigheden. Du giver samtykke ved at underskrive ansøgningen. 

Vær opmærksom på, at du sender pasansøgningen/samtykkeerklæringen til den kommune, hvis borgerservice du møder op i. Når du ansøger om pas til dit barn, skal barnet være til stede.

Der gælder de samme regler for pas til børn som for pas til voksne, hvad angår fx kvaliteten af det medbragte foto. Dog skal børn under 12 år indtil videre ikke afgive fingeraftryk.

Unavngivne børn

Hvis dit barn ikke er navngivet, og I skal ud at rejse, skal du være opmærksom på, at enkelte lande som fx England og USA ikke kan garantere, at dit barn kan rejse ind i landet uden problemer.

Er du i tvivl, kan du henvende dig til dit rejsemåls ambassade eller konsulat i Danmark.

Danske børn født i udlandet skal have dansk pas

Hvis du er dansker og er blevet forældre mens du opholder dig i udlandet, skal dit barn have et dansk pas på lige fod med alle andre, for at rejse – uanset hvor der rejses til. Søg om dansk pas på den danske repræsentation/ambassade i landet på samme måde som der søges om pas i Danmark hos borgerservice.

Hvis dit barn rejser uden dig

Hvis dit barn under 18 år skal ud at rejse, og du som forælder eller værge ikke skal med, kan dit barn risikere at blive nægtet indrejse i nogle lande.

Der findes endnu ikke en liste over, hvilke lande det drejer sig om. Derfor er det en god idé på forhånd at kontakte ambassaden eller konsulatet for det land, dit barn skal rejse til. De vil kunne oplyse om reglerne for børn og unge under 18 år, der rejser ind i landet uden deres forældre eller værge.

Du kan søge om et ekstra pas, hvis du rejser i forbindelse med dit arbejde, og:

  • dit pas er indleveret til visering,

eller

  • dit pas har stempler eller viseringer, der kan gøre indrejse umulig i det land, du har planer om at rejse til.

Du skal dokumentere, at det er nødvendigt med et ekstra pas. Medbring en erklæring fra din arbejdsgiver og søg om det ekstra pas i kommunen. Prisen er den samme, som for almindeligt pas.

Erklæring/dokumentation fra arbejdsgiver skal indeholde følgende: At passet skal bruges i forbindelse med arbejdet og være påført pasansøgerens navn samt CPR-nummer. Erklæring/dokumentation skal være stemplet af arbejdsgiveren.

Normalt kan du ikke få ekstra pas til turist- og ferierejser.

Gyldighed for ekstra pas

Et ekstra pas må kun udstedes for rejsens varighed, dog maksimalt to år. Du skal aflevere dit ekstra pas tilbage til kommunen efter brug.

Hvis du har skiftet hele eller dele af dit navn ud, er det en god idé at få et nyt pas. Af sikkerhedsgrunde vil flyselskaber og rejsebureauer ikke lade dig rejse, hvis navnet på billetten og navnet i passet ikke er det samme.

Hvis du mister dit pas i Danmark, skal du melde det mistet til kommunen, som herefter opdaterer passet som mistet, hvorefter det ikke længere er gyldigt. I tilfælde, hvor passet er mistet i forbindelse med en strafbar handling (fx tyveri), skal passet meldes mistet hos politiet. Du kan herefter ved henvendelse til kommunen ansøge om nyt pas, som du selv skal betale.

I tilfælde, hvor du ikke kan fremvise et gyldigt eller udløbet pas ved ansøgning, eller fremviser passet i ødelagt stand i forbindelse med ansøgning om fornyelse af pas eller udstedelse af nyt pas i gyldighedsperioden, fordobles prisen (2024) for udstedelse af pas til:

  • Børn 0-11 år: 300 kr.
  • Børn 12-17 år: 362 kr.
  • Personer 18 år - folkepensionsalderen: 1.786 kr.
  • Personer i folkepensionsalderen: 762 kr.

Du skal være opmærksom på, at det kun er det senest udløbne pas, der kan bruges, hvis du fremviser et udløbet pas, når du ansøger om nyt pas. Læs mere under "Sådan ansøger du om eller fornyer et pas". 

Hvis du først senere i livet har erhvervet dansk indfødsret og dermed skal ansøge om dansk pas for første gang, skal du medbringe dokumentation for din danske indfødsret, fx i form af statsborgerretsbevis eller lign. 

Hvis du mister dit pas i udlandet, skal du politianmelde det på den lokale politistation og bede om en politirapport eller en kvittering. Den skal du tage med til den danske ambassade i det pågældende land sammen med to pasbilleder, der lever op til billedreglerne. Ambassaden kan udstede et nyt midlertidigt pas (nødpas), der gælder, til du kommer tilbage til Danmark. Du skal betale et gebyr eller timebetaling for udstedelsen af nødpasset.

Indhold fra borger.dk
Har du fået besked om, at du kan hente dit pas?

Længere åbningstider ved selvbetjening

  • Har du fået besked om det, kan du hente dit pas i udleveringsskabet.
  • Har du stadig dit gamle pas, så husk at tage det med, når du henter det nye.

Åbningstider for selvbetjening

  • Man-ons 8-15.30
  • Tors 8-17
  • Fre 8-13.30

Kontaktinfo

Borgerservice
Ring til 5787 6000 og spørg efter Borgerservice
Åbningstider på rådhuset
  • Man-ons 10-13
  • Tors 10-17
  • Fre 10-13
Skriv sikkert til os

Send Digital Post, når du skal sende personlige oplysninger om fx helbred, familieforhold eller cpr-nummer.

Send digital post med MitID

Du kan forvente et kvitteringssvar fra os inden for 10 hverdage.

Senest opdateret 26-09-2023