Råd og nævn
De forskellige råd og nævn fungerer som kommunens sparringspartnere på forskellige områder.
Rådene spiller en vigtig rolle for det lokale demokrati og er en af borgernes vigtigste kanaler til at blive hørt og inddraget i det politiske arbejde.
Råd og nævn
Huslejenævn
Huslejenævnet behandler klager og tvister om lejemæssige vilkår hos private udlejere, f.eks. om
- huslejens størrelse (inkl. spørgsmål om depositum/forudbetalt leje)
- forhøjelse af leje (inkl. stigning i lejers betaling af á conto bidrag til varme og vand)
- omkostningsbestemte varme- og vandregnskaber
- lejevilkår
- opsigelse af lejemål (inkl. hvor meget lejer skal betale for istandsættelse efter fraflytning eller afregning af depositum efter fraflytning)
- manglende vedligeholdelse (både for lejer og udlejer)
- iværksættelse af forbedringsarbejder
- lejers betaling for signalforsyning fra fællesantenneanlæg
- regnskaber for konti til ind- og udvendig vedligeholdelse
- manglende overholdelse af husordenen (husordenssager kan kun indbringes af udlejer)
Huslejenævnet behandler ikke sager med uenighed om opsigelse og ophævelse af lejeaftaler.
Indbringelse af sager for Huslejenævnet
Både udlejere og lejere kan indbringe sager for Huslejenævnet. I sager, hvor udlejer ensidigt varsler lejeforhøjelse skal udlejer indbringe varslingen for Huslejenævnet, hvis han ønsker at opretholde det krav, han fremsætter i varslingen. Det gælder også i de tilfælde, hvor lejerne gør indsigelser mod vand- og varmeregnskaber, og udlejer vil fastholde sit krav om merbetaling.
Det koster 345 kr. (2023) at indbringe en sag for Huslejenævnet. Gebyr for forhåndsgodkendelse af leje er dog fastsat til 576 kr. Beløbene reguleres en gang årligt. Huslejenævnet iværksætter ikke en realitetsbehandling af den indbragte sag, førend beløbet er betalt. Beløbet skal indbetales til Jyske Bank reg. 7411 konto 0004180008, mærket "Huslejenævn".
Nævnet skal forhåndsvurdere, om det er tilladt for en udlejer at iværksætte en gennemgribende modernisering og i denne sammenhæng også vurdere, om en ejendom skal have en karensperiode på grund af ejerskifte. I en nævnsvurdering skal endvidere medtages energiforbedringer som en væsentlig parameter. Gebyret for en sådan nævnsvurdering er 4.398 kr. (2023 niveau).
Alle sager, der ønskes behandlet af Huslejenævnet, skal indbringes skriftligt med præcisering af, hvad det er, nævnet skal tage stilling til. Klagen skal vedlægges den fornødne dokumentation for det, du gerne vil have behandlet. Generelt vil det som minimum være kopi af lejekontrakten.
Du kan indbringe sagen for Sorø Kommunes Huslejenævn ved at bruge dette link
Du kan få yderligere oplysninger om Huslejenævnet hos nævnets sekretær Pia Düring Lausen på telefon 5787 6016.
Huslejenævnets sagsbehandling
Som administrativ klageinstans indhenter Huslejenævnet selv de fornødne oplysninger hos sagens parter og eventuelle offentlige myndigheder. Oplysninger, der indgår i nævnets afgørelse, forelægges sagens parter til udtalelse.
Huslejenævnet afgør selv, hvilke nærmere undersøgelser, der skal foretages i sagen, og nævnet har ret til at indhente oplysninger hos sagens parter, alle offentlige myndigheder og private. Desuden kan nævnet foretage besigtigelse af ejendommen eller lejligheden - i sådanne tilfælde vil både lejer og udlejer blive indkaldt til besigtigelsen med mindst en uges varsel.
Sagsbehandlingstiden er meget forskellig afhængig af, hvilken type sag det drejer sig om. Det følger dog af Boligreguleringslovens § 42, at Huslejenævnet skal træffe afgørelse senest 4 uger efter, at Huslejenævnet har modtaget svar på dets høringsskrivelser til sagens parter og eventuelle andre offentlige myndigheder. Hvis Huslejenævnet ikke har truffet en afgørelse inden udløb af fristen på 4 uger, kan klageren indbringe sagen for boligretten uden at afvente Huslejenævnets afgørelse.
Udlejer og lejer kan ikke - hverken i Huslejenævnet eller i nævnssekretariatet - forvente at få råd og vejledning, der går ud over vejledning om, hvilke typer af sager, der kan indbringes for Huslejenævnet, og hvordan man skal forholde sig i forbindelse med at indbringe en sag.
Huslejenævnets afgørelse kan ankes til Boligretten. Det skal ske senest 4 uger efter, at parterne har fået nævnets afgørelser.
Hvis lejer får medhold
I forbindelse med lejelovsændringer pr. 1. juli 2015 er indført en regel, hvorefter en udlejer pålægges et gebyr, såfremt en lejer får fuldt medhold i en sag. Reglen findes i lov om boligforhold § 82, stk. 2.
Gebyret er i 2023 på 6.597 kr. og reguleres én gang årligt.
Det er nævnet der vurderer om betingelserne for gebyrpålæg er til stede, hvilket alene kan ske når lejer får fuldt medhold.
Der er ikke en modsvarende regel hvis en udlejer får fuldt medhold.
Medlemmer af Huslejenævnet
Huslejenævnet består af følgende medlemmer:
- Formand Bent Pedersen
- Niels P. Lindhard (Lejernes Landsorganisation)
- Vagner Pedersen (Sorø Grundejerforening)
Beboerklagenævn
Lovgrundlag
Beboerklagenævnet er nedsat i medfør af lov om almene boliger § 96.
Hvordan indbringes en sag for Beboerklagenævnet?
Både udlejere og lejere kan indbringe sager for Beboerklagenævnet. Denne sendes via mail til sekretæren for Beboerklagenævnet, Pia Düring Lausen, på pdl@soroe.dk eller med post til:
Sorø Kommunes Beboerklagenævn
Rådhusvej 8
4180 Sorø
Att: Pia Düring Lausen
Det koster 161 kr. (2023) at indbringe en sag for Beboerklagenævnet. Beløbet reguleres en gang årligt. Beboerklagenævnet iværksætter ikke en realitetsbehandling af den indbragte sag, førend beløbet er betalt. Beløbet skal indbetales til Jyske Bank reg. 7411 konto 0004180008, mærket "Beboerklagenævn".
Hvilke sager behandler Beboerklagenævnet?
Beboerklagenævnet behandler klager og tvister, der vedrører lejemæssige vilkår mellem lejere og udlejere i det almene byggeri, f.eks.:
- Formalia i forbindelse med varsling af lejeforhøjelser (dvs. overholdelse af tidsfrister, og ikke huslejens størrelse)
- Boligens stand ved indflytningen
- Frister for udlejers udførelse af arbejder i det lejede
- Lejers ret til at foretage installationer og forbedringer af det lejede (råderet mm.)
- Vedligeholdelse og istandsættelse (herunder ved fraflytning) • Lejers pligt til at tilbagebetale beboerindskud eller depositum
- Lejers betaling for varme, vand mv.
- Lejers betaling for fællesantenner
- Lejers ret til fremleje, bytte og til fortsættelse af lejemål
- Husordensovertrædelser
- Lovligheden af beslutninger, der er truffet af beboerdemokratiske organer (dvs. om de beboerdemokratiske regler er overholdt)
- Anvisning af almene familieboliger
Beboerklagenævnet kan
- afgøre, om en klager har ret
- erklære om en beslutning i beboerdemokratiet er gyldig
- sende en advarsel til en beboer
- give en beboer en betinget opsigelse (det vil sige, at opsigelsen kun kan føres ud i livet, hvis vedkommende gentager sin forsyndelse)
- ophæve et lejemål (i værste fald til udflytning uden varsel)
Beboerklagenævnet behandler ikke
- sager om erhvervslejemål
- tvister mellem lejer og udlejer i private udlejningsejendomme, se Huslejenævn.
- opsigelse eller ophævelse af et lejemål
- huslejens størrelse (hører under det kommunale tilsyn)
- forholdsmæssigt afslag i lejen som følge af mangler ved det lejede
- hvorvidt en beslutning truffet af de beboerdemokratiske organer er hensigtsmæssig og økonomisk fornuftig (hører under det kommunale tilsyn)
Alle sager, der ønskes behandlet af Beboerklagenævnet skal indbringes skriftligt med præcisering af, hvad det er, nævnet skal tage stilling til. Klagen skal endvidere vedlægges den fornødne dokumentation for forholdet, der ønskes behandlet. Generelt vil det som minimum være kopi af lejekontrakten. Beboerklagenævnets sagsbehandling Som administrativ klageinstans indhenter Beboerklagenævnet selv de fornødne oplysninger hos sagens parter og evt. hos offentlige myndigheder. Oplysninger, der indgår i nævnets afgørelse forelægges sagens parter til udtalelse.
Beboerklagenævnet afgør selv, hvilke nærmere undersøgelser, der skal foretages i sagen, og nævnet har ret til at indhente oplysninger hos sagens parter, alle offentlige myndigheder og private. Desuden kan nævnet foretage besigtigelse af ejendommen eller lejligheden - i sådanne tilfælde vil såvel lejer som udlejer bliver indkaldt til besigtigelsen med mindst en uges varsel.
Sagsbehandlingstiden er meget forskellig afhængig af, hvilken type sag det drejer sig om. Det følger dog af lov om leje af almene boliger § 105, at Beboerklagenævnet skal træffe afgørelse senest 4 uger efter, at Beboerklagenævnet har modtaget svar på dets høringsskrivelser til sagens parter og evt. andre offentlige myndigheder. Hvis Beboerklagenævnet ikke har truffet en afgørelse inden udløb af fristen på 4 uger, kan klageren indbringe sagen for boligretten uden at afvente Beboerklagenævnets afgørelse.
Udlejer og lejer kan ikke - hverken i Beboerklagenævnet eller i nævnssekretariatet - forvente at få råd og vejledning, der går ud over vejledning om hvilke typer af sager, der kan indbringes for Beboerklagenævnet, og hvordan man skal forholde sig i forbindelse med indbringelsen af en sag.
Beboerklagenævnets afgørelse kan ankes til Boligretten. Dette skal ske senest 4 uger efter, at nævnets afgørelser er meddelt parterne. Sagen sendes eller afleveres til:
Sorø Kommunes Beboerklagenævn
Rådhusvej 8
4180 Sorø
Du kan få yderligere oplysninger om Beboerklagenævnet hos nævnets sekretær Pia Düring Lausen på telefon 5787 6016.
Medlemmer af Beboerklagenævnet
Beboerklagenævnet består af følgende medlemmer:
- Formand Bent Pedersen
- Pelle Roesen (Lejernes Hus)
- Annette Fischer (Boligorganisationerne)
Bevillingsnævn
Bevillingsnævnets medlemmer
- Jørgen V. Larsen (formand)
- Christian Bjerre Høst (næstformand)
- Henrik N. Andersen
- René S. Rasmussen
- Henrik Rasmussen
- Søren B. Sørensen
- Torben Ellegaard (sagkyndigt medlem)
- Kristian Gyde Poulsen (repræsenterer Politidirektøren)
- Sekretær Pia Düring Lausen, tlf.: 5787 6016
Bevillingsnævnet holder 4 møder om året.
Hvilke ansøgninger behandler Bevillingsnævnet?
- Alkoholbevilling
- Fornyelse af alkoholbevilling
- Godkendelse af bestyrer
- Udvidet åbningstid
- Udskiftning af bestyrelsen.
Se restaurationsplan for Sorø Kommune.
Ansøgningen skal sendes til:
Nakskov Lokalpoliti
Bevillingssektionen
Nybrogade 5
4900 Nakskov
Mail: ssj@politi.dk
Grønt Forum
Grønt Forum
Grønt Forum er nedsat af kommunalbestyrelsen i Sorø Kommune og er et rådgivende organ for Økonomiudvalget og Natur, Teknik og Planudvalget, samt i relevant omfang øvrige stående udvalg.
Grønt Forums overordnede formål er at arbejde for at sikre en bæredygtig udvikling i Sorø Kommune og medvirke til at implementere FNs Verdensmål. Grønt Forums overordnede formål er endvidere at sikre og udvikle natur og miljø i Sorø Kommune samt mulighederne for at anvende naturen.
Grønt Forum holder møde fire gange årligt. Et af møderne er et dialogmøde med Økonomiudvalget, Natur, Teknik og Planudvalget og Klima og Miljøudvalget.
Der er valg til Grønt Forum i marts og april 2022. Læs mere på valg til Grønt Forum.
Grønt Forums medlemmer
- Sofie Hjelm Byrnak, ahjeb@soroe.dk, formand
- Erhvervspolitisk afdeling, Gefion politik@gefion.dk
- Kurt Pedersen, Erhvervspolitisk afdeling Gefion gkp@faelledgard.dk
- Niels Hilker, niels.hilkers@gmail.com, Danmarks Naturfredningsforening
- Jette Kruse, jettekloppenborgkruse@gmail.com, Friluftsrådet
- Lene Smith, lene@lsmith.dk, Dansk Ornitologisk forening
- Jens Kristian Poulsen, jkp@stiftsor.dk, Dansk Skovforening
- Elly Andersen, eland@nst.dk, Naturstyrelsen
- Vakant, Danmarks Sportsfiskerforbund
- Michael Torp, soroe@kodriverlaug.dk, Sorø Kodriverlaug
- Stig Egede Hansen, seh@stiftsor.dk, Danmarks Jægerforbund
- Vakant, Naturvejlederforeningen
- Henrik Rasmussen, taagehoejhus@gmail.com, SF's miljøgruppe
- Tina Bratajka, bratajka@gmail.com, Sorø Ridesti Laug
Sekretariatsbetjeningen varetages af Teknik, Miljø og Drift i Sorø Kommune, ved Biolog Line Strandholm Magnussen, e-mail: lsma@soroe.dk, eller tlf. 57 87 63 48.
Ansøgningsskema til Grønt Forums pulje
Grønt Forum udbyder årligt primo januar, en pulje, hvor skoler og daginstitutioner i Sorø Kommune kan søge midler til aktiviteter indenfor områderne natur, miljø og bæredygtighed. Ansøgningsskemaet og følgebrevet 2023 findes her.
Grønt Forums Miljø/Agenda 21-pris
Grønt Forum uddeler en Miljø/Agenda 21-pris til en familiehusholdning, skoleklasse, daginstitution, virksomhed, forening, sportsklub osv. som har udrettet noget ekstraordinært eller originalt, der kan bidrage til en bæredygtig udvikling i Sorø Kommune. Prisen er hidtil uddelt 1. gang årligt.
Hvis du vil høre mere om Grønt Forums arbejde, kan du kontakte Grønt Forums formand Sofie Hjelm Byrnak ahjeb@soroe.dk, tlf. 57 87 63 70, eller sekretær for Grønt Forum, Line Strandholm Magnussen, lsma@soroe.dk, tlf. 57 87 63 48.
Referater fra Grønt Forums møder
Her kan du se referaterne fra de seneste møder:
Sortering: | DatoAlfabetisk |
---|---|
Download | 29.11.2022 - Referat Af Moede I Groent Forum 08092022 |
Download | 11.08.2021 - Referat af møde i Grønt Forum 18.03.2021. |
Download | 07.09.2022 - Referat af møde I Grønt Forum 19.05.2022. |
Download | 11.03.2021 - Referat af møde i Grønt Forum 19.11.2020 |
Download | 11.03.2021 - Referat af møde i Grønt Forum 24.09.2020 |
Det lokale beskæftigelsesråd
Det lokale beskæftigelsesråd (LBR) har til opgave at rådgive kommunen og at samordne og udvikle den lokale forebyggende indsats for personer, der har svært ved at klare sig på arbejdsmarkedet.
Medlemmer
Det lokale beskæftigelsesråd er sammensat af repræsentanter for:
- Dansk Arbejdsgiverforening
- Landsorganisationen i Danmark
- FTF
- Akademikernes Centralorganisation
- Danske Handicaporganisationer
- Praktiserende Lægers Organisation
Formanden for arbejdsmarkedsudvalget er formand for rådet. Jobcenteret varetager sekretariatsfunktionen.
Opgaver
Det lokale besæftigelsesråd varetager følgende opgaver:
- Overvåger resultater og effekter af beskæftigelsesindsatsen i jobcenteret og rådgiver kommunen om tiltag til forbedring af indsatsen.
- Inddrages i udarbejdelsen af beskæftigelsesplanen og kan indstille til kommunen, at der sker ændringer i planen.
- På baggrund af resultatrevisionen, kan rådet indstille til kommunen, at der sker ændringer i indsatsen.
- Kan indstille til det regionale beskæftigelsesråd, at beskæftigelsesregionen tager beskæftigelsesrettede initiativer.
- Drøfter en gang årligt med kommunen en samlet strategi for kommunens etablering af og opfølgning på anvendelse af nytteindsats.
- Underrettes løbende af jobcenteret om anvendelsen af virksomhedspraktik, nytteindsats og ansættelse med løntilskud.
Beskæftigelsesplaner
Ældrerådet
Kort om Ældrerådet
Det er vedtaget ved lov, at alle kommuner skal have et folkevalgt ældreråd. Rådet består af personer over 60 år, som opstilles og vælges som enkeltpersoner. Alle borgere, der er fyldt 60 år, har stemmeret. Valgperioden for Ældrerådet følger perioden for valg til byråd og regionsråd. Ældrerådet i Sorø Kommune har ni medlemmer.
Forretningsorden for Ældrerådet i Sorø Kommune
Vedtægt for Ældrerådet i Sorø Kommune
Opgaver
Ældrerådet skal ifølge loven høres i alle forhold om ældres vilkår, før der træffes en beslutning i byrådet og de politiske fagudvalg. Ældrerådet arbejder for, at de ældre bliver informeret bedst muligt om alle forhold, der har med deres levevilkår at gøre. Det er således Ældrerådets hovedopgave at være bindeled mellem kommunens borgere over 60 år og byrådet, dets politikere og administrationen.
Ældrerådet henvender sig til politikerne og administrationen m. fl., når rådet mener, at det er påkrævet.
Arbejdsform
Ældrerådet beskæftiger sig kun med sager af principiel karakter. Rådet må ikke behandle sager for og om enkeltpersoner, men vi bruger dem undtagelsesvis som anledning til at rejse principielle spørgsmål. Normalt holder rådet møde én gang om måneden med undtagelse af juli. Møderne er ikke offentlige.
Til møderne kan der efter rådets beslutning inviteres politikere eller personer fra administrationen - herunder ældrechefen - samt andre relevante personer.
Sorø Ældreråd er medlem af Danske Ældreråd og bliver derigennem orienteret om såvel problemer som gode løsninger og tiltag fra andre ældreråd i Danmark. Gennem Danske Ældreråd har rådet mulighed for at påvirke lovgivningen i Folketinget.
Konkrete sagsområder og forhold, som Ældrerådet hele tiden har fokus på:
- Sorø Kommunes ældrepolitik
- Sorø Kommunes økonomi på ældreområdet
- Service- og sundhedspolitik for ældregruppen
- Visitering
- Hjemmepleje
- Boligforhold
- Madordninger
- Sundhedsforhold
- Transport
Kontakt
Ældrerådet lytter gerne til ideer fra kommunens ældre borgere og
deres pårørende, og du kan frit henvende dig til ethvert medlem af
Ældrerådet med sager og forhold, som du mener, rådet bør kende til.
Ældrerådet holder løbende kontakt til ældre, så deres problemer,
behov og ønsker kan blive hørt i kommunen. Din henvendelse kan være
skriftlig eller mundtlig, og du får altid en tilbagemelding, når du
henvender dig.
Medlemmer |
||
Zenia
Nielsen
|
Inge
Mortensen
|
|
Marianne
Krüth
|
Karin
Christensen
|
Jørgen List Kristensen |
Vagn Egekær
Medlem
Lersøparken 7 4291 Ruds Vedby Mail: vagn.egekjaer@pc.dk |
Flemming
Greve
Medlem Drosselvej 7 4293 Dianalund
Mail: giflgreve@webspeed.dk |
Ida
Laustsen
Medlem Søndergade 18, st. th. 4180 Sorø Mail:
madam@stofanet.dk
|
Møder og referater
Se referater fra møderne:
Sortering: | DatoAlfabetisk |
---|---|
Download | 15.12.2021 - 1 December 2021 |
Download | 06.07.2022 - 1 Juni 2022 |
Download | 11.10.2021 - 1 September 2021 |
Download | 24.02.2021 - 10 December 2020 |
Download | 04.05.2021 - 10 December 2020 |
Download | 09.07.2020 - 10 Juni 2020 |
Download | 06.12.2021 - 10 November 2021 |
Download | 28.11.2022 - 12 Oktober 2022 |
Download | 29.04.2022 - 13 April 2022 |
Download | 28.11.2022 - 16 November 2022 |
Download | 09.02.2022 - 2 Februar 2022 |
Download | 13.02.2019 - 2 Januar 2019 |
Download | 12.07.2021 - 2 Juni 2021 |
Download | 15.03.2022 - 2 Marts 2022 |
Download | 28.11.2022 - 2 November 2022 |
Download | 07.10.2019 - 2 Oktober 2019 |
Download | 11.11.2019 - 2 Oktober 2019 |
Download | 16.10.2020 - 2 September 2020 |
Download | 15.05.2019 - 3 April 2019 |
Download | 11.10.2022 - 3 August 2022 |
Download | 06.12.2021 - 3 November 2021 |
Download | 05.09.2019 - 31 Juli 2019 |
Download | 07.09.2021 - 4 August 2021 |
Download | 13.01.2020 - 4 December 2019 |
Download | 08.02.2023 - 4 Januar 2023 |
Download | 21.08.2019 - 4 Juni 2019 |
Download | 24.05.2022 - 4 Maj 2022 |
Download | 23.06.2020 - 4 Marts 2020 |
Download | 04.12.2020 - 4 November 2020 |
Download | 07.09.2020 - 5 August 2020 |
Download | 05.03.2020 - 5 Februar 2020 |
Download | 10.01.2022 - 5 Januar 2022 |
Download | 17.06.2021 - 5 Maj 2021 |
Download | 08.03.2019 - 6 Februar 2019 |
Download | 18.07.2022 - 6 Juli 2022 |
Download | 10.04.2019 - 6 Marts 2019 |
Download | 13.12.2019 - 6 November 2019 |
Download | 05.11.2021 - 6 Oktober 2021 |
Download | 02.01.2023 - 7 December 2022 |
Download | 08.09.2021 - 7 Juli 2021 |
Download | 11.05.2021 - 7 Marts 2021 |
Download | 05.11.2020 - 7 Oktober 2020 |
Download | 03.10.2022 - 7 September 2022 |
Download | 06.02.2020 - 8 Januar 2020 |
Download | 10.08.2020 - 8 Juli 2020 |
Download | 11.06.2019 - 8 Maj 2019 |
Handicaprådet
Sidste nyt: Handicappris 2022
Handicaprådet uddeler hvert år en handicappris til nogen, som har gjort en forskel for at øge livskvaliteten for mennesker med handicap.
Den 1. december blev Handicappris 2022 uddelt. Det kan du læse mere om her.
Kort om Handicaprådet
Handicaprådet i Sorø Kommune er et lovpligtigt råd, der blev oprettet som en del af kommunalreformen. Rådet blev etableret i maj 2006.
Handicaprådet er rådgivende over for Sorø Kommune i handicappolitiske spørgsmål og kan behandle alle spørgsmål af betydning for mennesker med funktionsnedsættelser i kommunen. Rådet kan tage mere generelle forhold op til drøftelse og komme med forslag til både politiske og administrative initiativer. Handicaprådet kan ikke behandle personsager.
Se vedtægter og forretningsorden for Handicaprådet.
Handicaprådets Fokusområder
Handicaprådets primære fokusområder er:
- At udarbejde og følge op på Handicappolitik for Sorø Kommune
- At sikre inklusion af mennesker med funktionsnedsættelser i alle kommunens initiativer, eksempelvis ved afgivelse af høringssvar
- At skabe enighed om og bred opbakning til udviklingen af vilkårene for mennesker med funktionsnedsættelser i Sorø Kommune.
Medlemmer for perioden 1. januar 2022 - 31.
december 2025
Handicaprådet er sammensat af:
- 4 repræsentanter fra Danske Handicaporganisationer - lokalafdeling Sorø
- 1 repræsentant fra gruppering uden for Danske Handicaporganisationer
- 5 repræsentanter udpeget af kommunalbestyrelsen
Handicaprådet holdt sit konstituerende møde torsdag den 10. februar 2022.
- Formand: Johnna Toft Kristensen, DH Sorø
- Næstformand: Linda Nielsen, Socialistisk Folkeparti
- Kasserer: Klaus Gylling, Høreforeningen
Du kan se en oversigt over medlemmerne af Handicaprådet her.
Sekretær for Handicaprådet: Socialfaglig konsulent Cecilie Svegaard Aakjær, Fagcenter Social og Sundhed, Sorø Kommune, e-mail: csaa@soroe.dk
Møder og referater
Handicaprådet holder cirka seks møder årligt og besøger løbende Sorø Kommunes tilbud på handicapområdet.
Planlagte mødedatoer i 2023
- 27. april 2023
- 14. juni 2023
- 24. august 2023
Referater fra møder
Handicapråd 2022-2025
- 15. marts 2023
- 9. februar 2023
- 1. december 2022
- 26. oktober 2022
- 8. september 2022
- 7. juni 2022
- 5. maj 2022 - temamøde
Handicapråd 2018-2021
Grundvandsråd Sorø
Grundvandsråd Sorø
Grundvandsråd Sorø er nedsat af kommunalbestyrelsen som koordinationsforum til at bistå byrådet ved udarbejdelsen af indsatsplaner for grundvandsbeskyttelsen i Sorø Kommune, jævnfør §§ 12 og 13 i vandforsyningsloven. Udpegning af medlemmer til Grundvandsråd Sorø sker for en kommunalbestyrelsesperiode. I perioden 2022-2025 består Grundvandsråd Sorø af nedenstående medlemmer
Grundvandsrådets medlemmer
- Bo Christensen, boch@soroe.dk, formand for Grundvandsrådet
- Jakob Meibom, jmeib@soroe.dk, Natur, Teknik og Planudvalget
- Eduard Rasmussen, duebjergauto@c.dk, Privat almene vandværker
- Per Hovmand, peho@soroe.dk, Privat almene vandværker
- Anders Johansen, ajo@soroeforsyning.dk, Sorø Vand A/S
- Ivan Jensen, quellinghoej@dlgtele.dk, Dansk Landbrug
- Dansk Industri har ikke udpeget nogen
- Ragnhild Lindsø, ragnhild@lindsoe.dk, Danmarks Naturfredningsforening
- Jens Kristian Poulsen, jkp@stiftsor.dk, Dansk Skovforening og Stiftelsen Sorø Akademi
- Katrine Eldrup Sadowski, kasa@regionsjaelland.dk, Region Sjælland
Sekretariatsbetjening varetages af Teknik, Miljø og Drift i Sorø Kommune, ved miljømedarbejder Karsten Rud, e-mail karu@soroe.dk eller tlf. 57 87 63 44.
Du kan læse Kommissorium for Grundvandsråd Sorø her.
Sortering: | DatoAlfabetisk |
---|---|
Download | 13.11.2018 - Hvidbog Hoeringssvar Om Indsatsplanen 23102018 |
Download | 30.10.2020 - Notat om BNBO i Sorø Kommune 20.10.2020 |
Download | 13.11.2018 - Referat Af Moede I Grundvandsraad Soroe 23102018 |
Download | 13.11.2018 - Referat Af Moede I Grundvandsraad Soroe Den 10042018 |
Download | 30.10.2020 - Referat af møde i Grundvandsråd Sorø Den 20.10.2020 |
Sorø Beredskabskommission
Sorø Beredskabskommission
Sorø Beredskabskommission er et lovpligtigt råd oprettet i januar 2021 som en konsekvens af, at Sorø Kommune indgik et nyt beredskabssamarbejde med Slagelse Brand og Redning.
Beredskabskommissionen har til formål at forvalte Sorø Kommunes nye redningsberedskab. Beredskabskommissionen har til opgave at følge beredskabet og dets rolle herunder sikre, at beredskabet leverer den service, som blandt andet er vedtaget af beredskabskommissionen ved den risikobaserede dimensionering. Derudover har beredskabskommissionen til opgave løbende at træffe beslutninger om sager i relation til beredskabets arbejde.
Medlemssammensætning i Sorø Beredskabskommission
Jævnfør beredskabslovens § 9 stk. 2 er der en række krav til sammensætningen af, hvilke repræsentanter der skal indgå i beredskabskommissionen. Beredskabskommissionen skal bestå af et ulige antal stemmeberettigede og være sammensat af Byrådet. Hertil skal følgende medlemmer som minimum være repræsenteret:
- Borgmesteren.
- Politidirektør.
- Et flertal valgt af kommunalbestyrelsen.
- Én frivillig repræsentant.
Hvis der ikke indgår en frivillig som medlem af beredskabskommissionen, skal kommunalbestyrelsen, jævnfør beredskabslovens § 9 stk. 2, udpege én repræsentant for de frivillige som observatør i beredskabskommissionen.
Udover ovenstående krav om beredskabskommissoriets sammensætning, kan Byrådet udpege én eller flere medarbejderrepræsentanter til at indgå i kommissionen og tillade, at den daglige leder af redningsberedskabet deltager i kommissionens møder.
Medlemmer af Sorø Beredskabskommission
- Gert Jørgensen, gejo@soroe.dk, Borgmester og formand for Beredskabskommissionen.
- Tom Trude, tst010@politi.dk, Politiinspektør Sydsjællands og Lolland Falsters Politi
- Bo Christensen, boch@soroe.dk, Medlem af kommunalbestyrelsen for Det Konservative Folkeparti
- Jens Nygaard, jeny@soroe.dk, Medlem af kommunalbestyrelsen for Venstre
- Ivan Hansen, ih@soroe.dk, Medlem af kommunalbestyrelsen for Socialdemokratiet
- Preben Lund, prlu@soroe.dk, Medlem af kommunalbestyrelsen for Socialdemokratiet
- Marianne Kristiansen, maubkr@yahoo.com, Repræsentant for de frivillige i beredskabet
- Peter Nygaard, Peter@pnygaard.dk, Medarbejderrepræsentant
- Michael Djervad, midje@slagelse.dk, Beredskabschef i Slagelse Brand og Redning
Møder og referater
Sorø Beredskabskommission afholder møder på følgende datoer
- Den 8. april 2021
- Den 16. juni 2021
- Den 13. september 2021
- Den 14. december 2021
Referat fra mødet den 8. april 2021
Referat fra mødet den 16. juni 2021
Referat fra mødet den 13. september 2021