Du kan læse mere om de politiske udvalgs opgaver i vores styrelsesvedtægt.
Politiske udvalg
De politiske udvalg varetager de kommunale opgaver. I Sorø Kommune er der nedsat seks politiske udvalg og et § 17, stk. 4 udvalg (Klima og Miljøudvalget):
- Økonomiudvalget
- Børn og Undervisningsudvalget
- Kultur og Fritidsudvalget
- Social og Sundhedsudvalget
- Arbejdsmarkeds og Erhvervsudvalget
- Natur, Teknik og Planudvalget
- Klima og Miljøudvalget (et § 17, stk. 4 udvalg, hvis opgave er at rådgive Natur, Teknik og Planudvalget og Økonomiudvalget vedrørende klima og miljø i bred forstand).
Se dagsordener og referater for de politiske udvalg.
Se forretningsorden for de politiske udvalg.
Se mødekalendre og læs om de politiske udvalg
Økonomiudvalget
Møder i 2023
Økonomiudvalget afholder deres møder på følgende dage: 22. februar, 14. marts, 19. april, 16. maj, 13. juni, 23. august, 13. september, 4. oktober, 15. november, 6. december.
Ansvar og opgaver
Økonomiudvalget varetager kommunens økonomiske planlægning og har ansvaret for kommuneplanlægningen samt for en samordnet løsning af kommunens planlægningsopgaver. Udvalget fastlægger de fælles planforudsætninger og bistår de stående udvalg med tilvejebringelse af det nødvendige grundlag for udvalgenes planlægningsopgaver. Derudover har udvalget ansvar for:
- Køb, salg og pantsætning af fast ejendom
- Generelle statistiske opgaver
- Kommunens IT-forhold
- Almindelige anliggender, der ikke er henlagt til noget andet udvalgsområde
- Beredskabet
- Hyrevognskørsel
- Støttet byggeri
- Lokaldemokrati
- Grønt Forum
- Udbetaling af kontante ydelser til ældre (folkepension m.m.)
Udvalget varetager den overordnede forvaltning af kommunens borgerservicecenter.
Medlemmer i 2022-2025
Økonomiudvalget består af borgmesteren, der er formand for udvalget og seks af Kommunalbestyrelsens øvrige medlemmer.
Formand
Gert Jørgensen (C)
Øvrige medlemmer
Kasper Nygaard (Løsgænger)
Bo Christensen (C)
Susanne Borggaard (D)
Anne Madsen (A)
Preben Lund (A)
Linda Nielsen (F)
Børn og Undervisningsudvalget
Møder i 2023
Børn og Undervisningsudvalget afholder deres møder på følgende dage: 31. januar, 7. marts, 28. marts, 2. maj, 30. maj, 15. august, 5. september, 26. september, 31. oktober, 28. november.
Ansvar og opgaver
Børne- og Undervisningsudvalget varetager den umiddelbare forvaltning af kommunens undervisnings- og familiemæssige opgaver, herunder opgaver vedrørende:
- Folkeskoler (den almene undervisning, specialundervisning og SFO)
- Ungdomsskolen (Undervisning, juniorklubber, ungdomsklubber)
- SSP (skole, social og politisamarbejde)
- Sundhedspleje
- Dagpasningstilbud for børn fra 0 - 5 år (Dagpleje, vuggestuer, børnehaver og integre-rede institutioner)
- Forebyggende foranstaltninger for børn, unge og familier
- Dag- og døgnbehandling for børn og unge (incl. institutioner indenfor området)
- Pædagogisk psykologisk rådgivning
- Døgnanbringelser af børn og unge
- Godkendelse og tilsyn med opholdssteder og familiepleje
- Indsats for familier i krise
- Råd og nævn indenfor Børn og Undervisningsudvalgets område
Udvalget skal efter anmodning fra Økonomiudvalget fremkomme med forslag til Kommunalbestyrelsen om:
- sektorplaner inden for udvalgets område, i samarbejde med Økonomiudvalget, jf. § 10
Udvalget udarbejder forslag og foretager indstilling til Kommunalbestyrelsen vedrørende institutioner og anlæg under udvalgets område om
- anlægsplaner
- programoplæg, byggeprogram og dispositionsforslag for bygge- og anlægsarbejder
Medlemmer i 2022-2025
Børn og Undervisningsudvalget består af syv medlemmer.
Formand
Jakob Spliid (V)
Næstformand
Sofie Torpegaard (C)
Medlemmer
Mogens Schwensen (C)
Susanne Borggaard (D)
Mona Kelder Bouidar (A)
Kristiane Nyborg (F)
Bo Mouritzen (Ø)
Kultur- og Fritidsudvalget
Møder i 2023
Kultur og Fritidsudvalget afholder deres møder på følgende dage: 1. februar, 8. marts, 29. marts, 3. maj, 31. maj, 16. august, 6. september, 27. september, 1. november, 29. november.
Ansvar og opgaver
Kultur og Fritidsudvalget varetager den umiddelbare forvaltning af kommunens kulturelle opgaver og på fritidsområdet, herunder opgaver vedrørende:
- Folkebibliotek
- Musikskoler
- Folkeoplysning (tilskud til aftenskoler, lokaletilskud og tilskud til foreninger)
- Lokal historiske arkiver
- Museer, teatre, spillesteder og andre kulturelle faciliteter
- Kommunalcce tilskud til kulturelle aktiviteter
- Idrætshaller og øvrige idrætsfaciliteter, fordeling og koordinering af tider, lokaler mv.
- Ungdomsråd
- Råd og nævn indenfor Kultur og Fritidsudvalgets område.
Udvalget skal efter anmodning fra Økonomiudvalget fremkomme med forslag til Kommunalbestyrelsen om:
- sektorplaner inden for udvalgets område, i samarbejde med Økonomiudvalget, jf. § 10
Udvalget udarbejder forslag og foretager indstilling til Kommunalbestyrelsen vedrørende institutioner og anlæg under udvalgets område om
- anlægsplaner
- programoplæg, byggeprogram og dispositionsforslag for bygge- og anlægsarbejder.
Medlemmer i 2022-2025
Kultur- og Fritidsudvalget består af fem medlemmer.
Formand
Kasper Nygaard (Løsgænger)
Næstformand
Carsten Petersen (C)
Medlemmer
Peter Nygaard (C)
Sascha Fich (B)
Preben Lund (A)
Social- og Sundhedsudvalget
Møder i 2023
Social og Sundhedsudvalget afholder deres møder på følgende dage: 30. januar, 6. marts, 27. marts, 1. maj, 30. maj, 14. august, 4. september, 25. september, 30. oktober, 27. november.
Ansvar og opgaver
Social- og Sundhedsudvalget varetager den umiddelbare forvaltning af kommunens opgaver på Social- og Sundhedsområdet, herunder opgaver vedrørende:
- Kommunal tandpleje, herunder omsorgstandpleje og den specialiserede tandpleje
- Forebyggende og sundhedsfremmende foranstaltninger
- Hjemmesygepleje samt hjemmepleje
- Hjælpemidler
- Driftsaftaler med private botilbud mv. for voksne
- Indsats og personrettet tilsyn for borgere med fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse i kommunale, regionale og private botilbud, plejecentre mv.
- Genoptræning og vedligeholdelsestræning
- Ældre- og plejeboliger
- Integration og danskuddannelse for voksne udlændinge
- Specialundervisning til voksne med særlige udfordringer inden for kommunikation- ,høre- syn- og læseområdet
- Social indsats over for misbrugere
- Tilbud til hjemløse og andre med sociale vanskeligheder
- Råd og nævn indenfor Social og Sundhedsudvalgets område.
Udvalget skal efter anmodning fra Økonomiudvalget fremkomme med forslag til Kommunalbestyrelsen om:
- sektorplaner inden for udvalgets område, i samarbejde med Økonomiudvalget, jf. § 10
Udvalget udarbejder forslag og foretager indstilling til Kommunalbestyrelsen vedrørende institutioner og anlæg under udvalgets område om
- anlægsplaner
- programoplæg, byggeprogram og dispositionsforslag for bygge- og anlægsarbejder.
Medlemmer i 2022-2025
Social- og Sundhedsudvalget består af syv medlemmer.
Formand
Lars Schmidt (C)
Næstformand
Ninna Wiese Pedersen (V)
Medlemmer
Marianne Vinding (C)
Peter Nygaard (C)
Annette Raaschou van der Star (A)
Bettina Jensen (A)
Flemming Kjærgaard (A)
Natur, Teknik og Planudvalget
Møder i 2023
Natur, Teknik og Planudvalget afholder deres møder på følgende dage: 1. februar, 8. marts, 29. marts, 3. maj, 31. maj, 16. august, 6. september, 27. september, 1. november, 29. november.
Ansvar og opgaver
Natur, Teknik og Planudvalget varetager den umiddelbare forvaltning af kommunens opgaver på det tekniske og miljømæssige område og vedrørende anvendelse af arealer, ejendomme eller bygninger.
Udvalget godkender de overordnede retningslinjer for, hvordan fagcentret skal administrere lovgivningen på teknik og miljømrådet, også kaldet administrationsgrundlaget. Administrationsgrundlaget fungerer samtidig som en aftale mellem udvalget og fagcenteret, om hvilke tilladelser fagcentret kan give borgerne, uden at forelægge sagen for det politiske udvalg.
Administrationsgrundlaget beskriver også, hvornår borgere eller virksomheder kan forvente en afgørelse på en ansøgning. Som udgangspunkt bliver administrationsgrundlagene opdateret og forelagt udvalget en gang om året. I takt med opdateringen vil de blive lagt ind her under Natur, Teknik og Planudvalgets opgaver:
- Affald og genanvendelse - herunder også affaldsgebyrer for virksomheder
- Afløb / kloak, herunder også industrispildevand
- Anlægsopgaver indenfor udvalgets område
- Byfornyelse
- Byggesager
- Kollektiv varmeforsyning
- Grønne områder
- Husdyrbrug
- Jordforurening
- Jordvarmeanlæg
- Kollektiv trafik
- Landzoneadministration
- Lokalplaner
- Miljøbeskyttelse
- Miljøgodkendelse af virksomheder
- Tilsyn på teknik- og miljøområdet
- Naturbeskyttelse
- Planloven excl. kommuneplanlægning
- Projektforslag, forprojekt og hovedprojekt samt udførelse af alle kommunale bygge- og anlægsarbejder uanset benyttelsesformål
- Råd og nævn indenfor Teknik og Miljøudvalgets område
- Torve og pladser
- Trafiksikkerhed, herunder Trafiksikkerhedsråd
- Vandforsyning
- Veje, stier og fortove
- Drift og vedligeholdelse af kommunens bygninger med tilhørende arealer, herunder administrationsbygningerne, som ikke ved denne vedtægt eller Byrådets beslutning er henlagt under noget andet udvalgsområde
Udvalget udarbejder forslag og foretager indstilling til Kommunalbestyrelsen om:
- lokalplaner og sektorplaner for en række af de ovenfor nævnte og eventuelle andre tekniske og miljømæssige områder. Det sker i samarbejde med økonomiudvalget
- takster for forsyningsvirksomheder
samt vedrørende institutioner, forsyningsvirksomheder og andre anlæg under udvalgets område
- anlægsplaner
- programoplæg, byggeprogram og dispositionsforslag for bygge- og anlægsarbejder.
Medlemmer i 2022-2025
Natur, Teknik og Planudvalget består af fem medlemmer.
Formand
Bo Christensen
(C)
Næstformand
Jakob Meibom
(A)
Medlemmer
Jakob Spliid (V)
Jens Jacobsen (C)
Linda Nielsen (F)
Arbejdsmarkeds og Erhvervsudvalget
Møder i 2023
Arbejdsmarkeds og Erhvervsudvalget afholder deres møder på følgende dage: 2. februar, 9. marts, 30. marts, 4. maj, 1. juni, 17. august, 7. september, 28. september, 2. november, 30. november.
Ansvar og opgaver
Arbejdsmarkeds og Erhvervsudvalget varetager den umiddelbare forvaltning af kommunens opgaver vedrørende den arbejdsmarkedsrettede indsats samt kommunens erhvervspolitik og erhvervsfremmeaktiviteter, herunder opgaver vedrørende:
- Aktiv beskæftigelsesindsats
- Sygedagpenge
- Virksomhedsindsats
- Sorø Kommunes erhvervspolitik
- Turisme og bosætning
- Ungdoms- og voksenvejledning
Udvalget skal efter anmodning fra Økonomiudvalget fremkomme med forslag til Kommunalbestyrelsen om:
- sektorplaner inden for udvalgets område, i samarbejde med Økonomiudvalget, jf. § 10
Udvalget udarbejder forslag og foretager indstilling til Kommunalbestyrelsen vedrørende institutioner og anlæg under udvalgets område om:
- anlægsplaner
- programoplæg, byggeprogram og dispositionsforslag for bygge- og anlægsarbejder.
Medlemmer i 2022-2025
Arbejdsmarkeds og Erhvervsudvalget består af fem medlemmer.
Formand
Sofie Ullerup
Torpegaard (C)
Næstformand
Lars Schmidt
(C)
Medlemmer
Marianne Vinding (C)
Anne Madsen (A)
Annette Raaschou van der Star (A)
Klima og Miljøudvalget
Møder i 2023
Klima og Miljøudvalgets møder i første halvår 2023 er den 2. februar, 30. marts, 4. maj og 1. juni. Datoer for andet halvår kendes endnu ikke.
Ansvar og opgaver
Klima og Miljøudvalget har til opgave at rådgive Natur, Teknik og Planudvalget og Økonomiudvalget vedrørende klima og miljø i bred forstand.
Udvalget skal have særligt fokus på implementeringen af klimaplanen.
Medlemmer i 2022-2025
Klima og Miljøudvalget består af fem medlemmer.
Formand
Ninna Wiese Pedersen (V)
Næstformand
Bo Mouritzen (Ø)
Medlemmer
Jens Jacobsen (C)
Mogens Schwensen (C)
Flemming Kjærgaard (A)
Kontakt
Tors: 10.00-17.00
Fre: 10.00-13.00
4180 Sorø