Se aktuelle åbningstider og praktiske oplysninger her.
Folkeafstemning 1. juni 2022
Den 1. juni 2022 er der folkeafstemning i Danmark.
Den 1. juni 2022 skal vi stemme om, hvorvidt Danmark skal beholde eller afskaffe forsvarsforbeholdet i de dele af EU's udenrigs- og sikkerhedspolitik, som påvirker forsvarsområdet.
Bliv klogere på, hvad vi skal stemme om, og hvordan du stemmer på
www.1juni.dk.
Seneste folkeafstemning blev afholdt den 3. december 2015 og var om
retsforbeholdet.
Brevstemmer
Hvis du ikke har mulighed for at afgive din stemme på valgdagen, kan du brevstemme fra onsdag den 20. april 2022 til og med lørdag den 28. maj 2022 kl. 16.00.
Du kan brevstemme i alle borgerservicecentre i Danmark. Du møder blot op og afgiver din stemme. Du behøver ikke medbringe valgkort, kun legitimation som fx sundhedskort eller kørekort. Ændrer du holdning, kan du stemme igen frem til lørdag den 28. maj.
I Sorø Kommune kan du brevstemme i Borgerservice og på Dianalund Bibliotek følgende dage:
|
Borgerservice |
Dianalund Bibliotek |
Mandag |
10.00 - 13.00 |
13.00 - 17.00 |
Tirsdag |
10.00 - 13.00 |
10.00 - 14.00 |
Onsdag |
10.00 - 13.00 |
- |
Torsdag |
10.00 - 17.00 |
13.00 - 17.00 |
Fredag |
10.00 - 13.00 |
- |
Du kan desuden brevstemme i Borgerservice lørdag den 14. maj kl. 10-13, lørdag den 21. maj kl. 10-13 og lørdag den 28. maj kl. 9-16.
Hvis du brevstemmer, kan du ikke møde op på valgdagen og stemme.
Læs iøvrigt indenrigs- og boligministeriets vejledning om brevstemmeafgivning her.
Brevstemme i hjemmet
Hvis du på grund af sygdom eller manglende førlighed ikke kan møde op på afstemningsstederne på valgdagen, kan du stemme i dit eget hjem. Hvis du ønsker at stemme i dit hjem, kan du enten ansøge på borger.dk eller udfylde skema om "Anmodning om adgang til at afgive stemme i hjemmet" og sende til Borgerservice. Se skemaet her. Du kan også få skemaet udleveret i Borgerservice eller hos hjemmeplejens medarbejdere.
Anmodning om at brevstemme i hjemmet kan ske fra den 4. maj frem til fredag den 20. maj kl. 18.00. Efter ansøgningsfristen vil du få besked fra kommunen om, hvilken dag og hvilket omtrentlige tidspunkt stemmeafgivningen i hjemmet vil finde sted.
Brevstemme på sygehuset
Hvis du eller en pårørende er indlagt på sygehuset, når valget udskrives, så kan du brevstemme der. Spørg det enkelte sted om, hvordan det foregår.
Brevstemme på plejehjem m.v.
I boligformer som plejehjem, beskyttede boliger, kvindekrisecentre, almene plejeboliger, ustøttede private plejeboliger og friplejeboliger får beboerne mulighed for at brevstemme. Stemmemodtagere fra Sorø Kommune kommer forbi og modtager brevstemmerne.
Brevstemme fra udlandet
Hvis du gør tjeneste på et dansk skib eller havanlæg - fx boreplatform - kan du brevstemme der. Opholder du dig midlertidigt i udlandet, f.eks. er på ferie eller lignende, kan du også brevstemme. Ønsker du at brevstemme fra udlandet, skal du henvende dig til den danske ambassade eller konsulat i det land, du befinder dig.
Du kan afgive din stemme fra og med 3 måneder før valgdagen, hvis du stemmer fra udlandet. Der er ingen frist for, hvornår du senest kan brevstemme, hvis du opholder dig i udlandet, men er brevstemmen ikke modtaget i kommunen inden afstemningen begynder kl. 8 på valgdagen, kan brevstemmen ikke komme i betragtning.
Afstemningssteder
Alle afstemningssteder har åbent fra kl. 8.00 til 20.00 på valgdagen.
Holberghallen (Multisalen)
Sømosevej 50
4293 Dianalund
Ruds Vedby Sognegård
Rudsgade 15 C
4291 Ruds Vedby
Alsted-Fjenneslev Hallen
Fjenneslevmaglevej 23
4173 Fjenneslev
Sorø Borgerskole
Alleen 8
4180 Sorø
Frederiksberg Hallen (Hal 1)
Smedeparken 1
4180 Sorø
Pedersborg Skole (Administrationsbygningen)
Rustkammervej 76
4180 Sorø
Stenlille Hallen (Hal 2)
Idrætsvej 4
4295 Stenlille
Handicapvenlig afstemning - du kan ansøge om at stemme ved andet afstemningssted
Alle afstemningssteder er indrettet, så de er tilgængelige for handicappede.
Der er på hvert afstemningssted en ekstra bred stemmeboks med god plads til kørestol, crosser samt evt. hjælpere til stede. Stemmeboksen vil være udstyret med håndholdt lup. Desuden er stemmeboksen forsynet med overlægsplade til stemmesedlen, hvor »Ja« og »Nej« er anført med punktskrift, og hvor der ud for »Ja« og »Nej« er udstansede huller til brug for afkrydsning af stemmesedlen. Overlægspladerne er udformet på en sådan måde, at stemmesedlen kan ligge fast under overlægspladen, når vælgeren skal afkrydse stemmesedlen.
På selve valgdagen, kan du uden forudgående ansøgning, stemme fra egen bil, hvis du pga. handicap eller nedsat førlighed ikke kan komme ind på afstemningsstedet. Det kræver blot, at der kan skabes kontakt til en valgstyrer i lokalet. 2 valgtilforordnede vil så komme ud til dig med en stemmeseddel og en transportabel valgurne. Tag gerne kontakt til Valgssekretariatet på mobil 5132 2124 på valgdagen, hvis der er behov for, at vi kontakter valgstyrer på afstemningsstedet.
På afstemningsstederne Sorø Borgerskole og Stenlille-Hallen (Hal 2) er placeret et hæve-/sænkebord til hjælp for vælgere, der er kørestolsbrugere. Bordet kan reguleres i højden og har fri benplads, således at kørestolsbrugeren kan placere sig ved bordet. På Sorø Borgerskole er desuden CCTV og en LED-lampe i handicapvalgboksen. LED-lampe er desuden i Stenlille-Hallen.
Ansøg om at stemme ved at andet afstemningssted
Brugervenligheden på afstemningsstederne varierer, og det er derfor muligt at søge om at stemme på et andet afstemningssted, end det man er tilknyttet. Man kan dog kun overføres til et andet afstemningssted i bopælskommunen. Ændringen i afstemningssted skal være begrundet med dit handicap eller din nedsatte førlighed.
Ansøgning om at afgive stemme på et andet afstemningssted i bopælskommunen kan ske fra tirsdag den 4. maj til tirsdag den 24. maj kl. 12.00. Du kan hente ansøgningsskemaet her. Ansøgningen sendes til borgerservice@soroe.dk, att. Folkeregistret.
Valgkort
Hvem kan stemme?
For at kunne stemme til en national folkeafstemning skal man
have valgret til Folketinget og være optaget på valglisten.
For at have valgret til Folketinget (og dermed også til nationale
folkeafstemninger) skal man på afstemningsdagen
- have dansk indfødsret (statsborgerskab)
- være fyldt 18 år
- have fast bopæl i riget
- ikke være umyndig
Personer, der har dansk indfødsret, og som midlertidigt har taget ophold på Færøerne eller i Grønland, kan under visse betingelser bevare valgretten til folkeafstemninger, der ikke afholdes på Færøerne og i Grønland.
Du kan læse mere om reglerne på Indenrigs- og Boligministeriets hjemmeside.
Hvad gør jeg, hvis jeg har fået ny adresse?
Hvis du flytter eller anmelder flytning i perioden op til folkeafstemningen, skal du være opmærksom på følgende regler:
Er du flyttet inden for kommunen?
Er du er flyttet og har anmeldt flytningen senest 15
dage før valget, skal du stemme på det afstemningssted, der er
tilknyttet din nye adresse. Sker flytningen eller anmeldelsen af
flytningen senere, skal du stemme på det afstemningssted, der er
tilknyttet den adresse, som du er fraflyttet.
Afstemningsstedet står på dit valgkort.
Er du flyttet fra en anden kommune?
Hvis du flytter til Sorø Kommune fra en anden kommune og har
anmeldt flytningen senest 15 dage før valget, skal du stemme på det
afstemningssted, der er tilknyttet din nye adresse. Anmelder du
flytning senere end 15 dage før valget, skal du stemme i den
kommune, du er flyttet fra.
Husk du altid kan brevstemme i en hvilken som helst kommune i Danmark.
Er du flyttet hjem fra udlandet?
Hvis du er flyttet hjem til Danmark fra udlandet kort før et
valg, skal du huske hurtigt at melde flytning. Du kan kun
stemme, hvis du har meldt flytning senest syv dage inden
valget.
Er du flyttet til udlandet?
Du kan ikke stemme, hvis du på afstemningsdagen eller senere
flytter til udlandet.
Valgplakater
Generelt
Valgplakater må hænges op fra lørdag den 7. maj kl. 12.00. Valgplakaterne og de strips eller snore, der er brugt til at hænge dem op med, skal være taget ned igen senest torsdag den 9. juni ved døgnets afslutning.
Der skal bag på plakaten stå navn, adresse, e-mailadresse og telefonnummer på den, som har ansvaret for ophængningen.
Herunder kan du læse mere om, hvor de gerne må hænge, og hvor de ikke må.
Hvor må valgplakater hænges op?
Valgplakater må hænges op på master til vejbelysningen og til brug for elforsyningen, og på offentlige veje også på vejtræer, hegn samt på indretninger fæstnet i jorden, der skal bruges til at fremvise valgplakater.
Valgplakater skal ophænges forsvarligt og på en sådan måde, at de ikke dækker for autoriseret afmærkning, herunder færdselstavler, vejvisningsskilte og lignende, forhindrer hensigtsmæssige oversigtsforhold eller i øvrigt udgør en fare for trafiksikkerheden.
Valgplakater må ikke hænges op
Valgplakater må ikke hænges op på en måde, der medfører skader på eller ændringer af vejtræer eller master til vejbelysning, hegn og indretning til forsyningsvirksomhed. Det er kun tilladt at ophænge valgplakater med strips og snore. Det er ikke tilladt at save eller beskære for at kunne hænge valgplakater op.
Valgplakater må ikke hænges op
- på motorveje, motortrafikveje og disse vejes rampeanlæg,
- i midterrabatter på veje, hvor den tilladte hastighed er over 60 km/t.,
- i midterrabatter på strækninger, hvor hastigheden midlertidigt er nedsat til 60 km/t. eller derunder,
- på samme indretning som autoriseret afmærkning, herunder færdselstavler, vejvisningstavler eller lignende vejudstyr,
- på højspændingsmaster, transformerstationer, kabelskabe og lign.,
- nærmere end 0,5 m fra kørebanekant eller 0,3 m fra cykelstikant målt fra nærmeste kant af valgplakaten,
- lavere end 2,3 m direkte over fortov eller cykelsti målt fra nederste kant af valgplakaten, eller
- højere end 1,5 m under laveste strømførende ledning målt fra øverste kant af valgplakaten.
Det er den ansvarlige for ophængningen af plakaters ansvar, at reglerne for at hænge valgplakater op til enhver tid bliver overholdt. Plakater, der hænger ulovligt eller til gene for trafiksikkerheden vil uden varsel blive taget ned af kommunen på den ansvarliges regning.
Den ansvarlige for plakater, der ikke hænger efter reglerne, vil modtage et påbud. Hænger plakaterne fortsat ikke efter reglerne 24 timer efter den ansvarlige har modtaget et påbud, bliver plakaterne taget ned af kommunen på den ansvarliges regning.
Nedtagningsprisen er på 700 kr. ekskl. moms. Hvis det tager mere end en time at tage plakaterne ned, stiger prisen med 390 kr. pr. påbegyndt time. Plakater, der er nedtaget eller opsamlet af kommunen vil kunne afhentes efter nærmere aftale i ind til 6 måneder efter nedtagning.
Giv gerne oplysning om valgplakater, der hænger ulovligt eller som stadig hænger der efter torsdag den 9. juni
Hvis du ser en plakat, der hænger ulovligt, eller som stadig hænger der efter torsdag den 9. juni 2022, så kan du hjælpe til at få den ned ved kontakte den, der har hængt plakaten op. Kontaktoplysningerne står på plakaten. Dette er tit den hurtigste løsning for at få rettet eller fjernet plakaten.
Du kan også kontakte til Valgsekretariatet på telefon 51 32 21 24.
Læs mere om reglerne for valgplakater på Økonomi- og Indenrigsministeriets hjemmeside.
Indsamling på valgstederne
Organisationer og foreninger kan i forbindelse med et valg søge om tilladelse til at foretage indsamling ved valgstederne.
Tilladelsen bliver givet af valgbestyrelsen inden valget.
En tilladelse vil altid blive givet med en række betingelser, der skal overholdes af indsamlerne. Det skyldes, at valgloven forbyder valgagitation eller anden holdningsmæssig påvirkning af vælgeren i afstemningslokalerne eller andre steder i umiddelbar tilknytning hertil.
Samme betingelser gælder for virksomheder, der udarbejder exit polls på valgdagen.
En tilladelse til indsamling / exit polls vil derfor forudsætte, at:
- Indsamlingen alene finder sted udenfor valgstedernes område,
- Indsamlingen ikke forstyrrer valghandlingen, herunder besværliggører vælgernes færden til og fra valgstederne, og
- Sorø Kommune ikke påtager sig opgaver i forbindelse med indsamlingen.
Ansøgning sendes til Valgsekretariatet, gmh@soroe.dk.