1Tilsynspolitik

Baggrund

Kommunalbestyrelsen er ifølge Lov om social service §151c forpligtet til at udarbejde og offentliggøre en tilsynspolitik for alle tilbud om hjemmepleje og madservice til borgere i eget hjem efter ser\u0002vicelovens §83. Tilsynspolitikken skal indeholde kommunens procedurer for udførelse af tilsynet samt opfølgning på tilsynet. Kommunalbestyrelsen skal i tilslutning til kvalitetsstandarden for ”rehabilitering samt personlig og praktisk hjælp” mindst én gang årligt følge op på tilsynspolitikken. Denne tilsynspolitik er gældende for perioden 1.1.2025 til 31.12.2025 Godkendt af Kommunalbestyrelsen den 11. december 2024.

1.1

Rammer og formål

Tilsynspolitikken danner rammen for Sorø Kommunes indsats med anmeldte tilsyn og opfølgning til borgere i eget hjem, der modtager hjemmepleje og madservice. Tilsynet omfatter både indholdet af tilbuddene og den måde, som opgaverne løses på.

Kommunalbestyrelsen vil gennem tilsynet sikre kvalitet, faglighed, sikkerhed, tryghed og økonomisk ansvarlighed i hjemmeplejen hos såvel de kommunale som private leverandører.

Tilsynet skal derved medvirke til at sikre:

  • Værdighed og respekt for kommunens ældre og handicappede samt borgere med særlige
    behov
  • Inspirere til at skabe de bedste vilkår og muligheder for den enkeltes livsudfoldelse og god
    livskvalitet for borgere med handicap, ældre samt andre borgere med særlige behov
  • En indsats kendetegnet ved, at borgeren oplever tryghed, kvalitet og sikkerhed
1.1.1

Gennemførelse af tilsyn på hjemmeplejen

På social- og sundhedsområdet i Sorø Kommune foregår kommunens tilsyn som anmeldte tilsynsbesøg, der varetages af en ekstern tilsynsførende.

Tilsynet beror på:

  • Interview af ledere, medarbejdere og borgere
  • Dokumentation: Gennemgang af skriftlige vejledninger til medarbejderne, den faglige dokumentation, information til borgere m.m.
  • Observation af borgers fremtræden, rengøring, arbejdsgange for madservice, tøjvask, indkøb,
    samvær og arbejdsgange mellem borgere og medarbejdere m.m.

Interview af borgere
Til tilsynet udvælges en kommunal og to private leverandører af personlig pleje og/eller praktisk hjælp fordelt med 15 borgerinterviews hos den kommunale leverandør og 5 borgerinterviews hos de private leverandører, som har minimum 50 tilknyttede borgere. For private leverandører med færre end 50 borgere tilknyttet gennemføres 2 borgerinterviews. Borgerne udvælges på baggrund af stikprøver.

Tilsynsrapporter
På baggrund af tilsynene udarbejdes en rapport til hver leverandør. Yderligere leveres samlet rapport til fremlæggelse for det politiske udvalg

1.1.1.1

Gennemførelse af tilsyn på madservice

Der gennemføres hvert andet år en fælles brugertilfredshedsundersøgelse af den varme mad til hjemmeboende borgere i Sorø Kommune der modtager madservice efter §83. Undersøgelsen gennemføres som en spørgeskemaundersøgelse. Samtlige borgere, som modtager madservice tilbydes at deltage i undersøgelsen.

Tilsyn på madservice kan udvælges som et særligt fokusområde i forbindelse med det eksterne tilsyn.

1.1.1.1.1

Opfølgning på tilsyn

Tilsynsrapporter forelægges Social og Sundhedsudvalget til godkendelse.

  • Hvis tilsynsrapporten indeholder anbefalinger eller udviklingspunkter udarbejdes der handleplaner i forlængelse heraf.
  • Handleplaner hvor der er behov for politisk prioritering af ressourcer eller ændring i
    serviceniveau, forelægges Social og Sundhedsudvalget til godkendelse.

Tilsynsrapporten offentliggøres på hjemmesiden