Ved registreringen af tilgængelighedsruterne i Sorø, er der fundet i alt 35 alvorlige problemer. Dvs. Problemer der bør vægtes højt da de forårsager stor gene, eller helt kan forhindre personer i at passere et punkt eller begrænse deres daglige gøremål.
Nedenunder er de alvorlige problemer i Sorø listet.
Langt de fleste alvorlige problemer omhandler høje kantstensopspring ved kryds, stejle ramper eller problemer omkring gangbaner og fortov.
Tabel over alvorlige problemer
Problemtype |
Beskrivelse |
Antal |
1.2 |
Mangler rampe
For stejl asfaltrampe
|
12 |
2.1 |
Mangler adskillelse mellem kørebane og fortov
Mangler gangbane / stopper brat
Ujævn belægning – fysisk forhindring
|
12 |
1.1 |
Opmærksomhedsfelt mangler i kryds |
4 |
3.1 |
Overkørsel i ujævn belægning – mangler ledelinje |
2 |
1.4 |
Akustisk signal mangler |
1 |
1.7 |
Ureguleret overgang i kryds |
1 |
1.8 |
Mangler krydsningsmulighed |
1 |
2.2 |
Mangler ledelinje |
1 |
6 |
Generelt problem omkring niveauforskelle ved indgange på Storgade |
1 |
Problem:
Ved Absalonsgade 18, er kantstenene sænket så meget at der ikke er lysning fra fortov til kørebanen.
Løsning 1:
Forlænge det Københavnerfortov der foreslås etableret umiddelbart øst for Aldi (lokaliteten beskrevet i afsnittet om gangbaner i asfalt), således hele strækningen overholder krav til kantstenslysning mellem fortov og kørebane, ledelinjer, kontrastfarver og taktile adskillelser.
Løsning 2:
Hvis gangbanen skal udføres i asfalt, skal fortovet stadigvæk hæves over kørebaneniveau. Hertil anbefales en klart afgrænsning i belægningen der indikerer hvor inventar- og udligningszonen starter og slutter. Belægningen bør afvige fra asfalt i tekstur og farve, således at den kan anvendes som naturlig ledelinje.
Problem:
For høj kantsten i ureguleret krydsning ved Absalonsgade og Saxogade.
Løsning:
Asfaltrampe med hældning 1:10 eller med kombineret indvendig og udvendig rampe.
Problem:
Ved Saxogade er der et område udformet som shared space. Der er ingen visuel eller taktil adskillelse mellem fodgængere og kørende trafikanter.
Løsning:
Som minimum etableres en adskillelse mellem gangareal og kørebane. Fx ved tre rækker chaussésten som vist nedenunder.
Problem:
Asfaltrampe er for stejl ved ureguleret T-kryds mellem Saxogade og Ingemannsvej.
Løsning:
Her anbefales en kombineret udvendig- og indvendig rampe. Dvs. at man bevarer en udvendig asfaltrampe med maks. hældning 1:10 og nedsænker kantsten og ramper ned fortovet fra indersiden. Se Principskitse nedenunder3. Den uregulerede skal ikke udformes med opmærksomheds- eller retningsfelt.
Problem:
Der er registreret tilgængelighedsproblemer ved alle fire hjørner i krydset mellem Absalonsgade og Saxogade/Rådhusvej. Blandt andet:
- Hjørne i kryds i samme niveau som kørebanen
- Flisefortov ikke afsluttet korrekt rundt hjørner
- For stejle asfaltramper
- Mangler opmærksomhedsfelt ved fodgængerovergang i det nordlige ben
Løsning:
Her anbefales det at rette geometrien i krydset. Der skal generelt være 10-12cm højdeforskel mellem kørebane og fortov. Der anlægges ramper med hældning 1:10 for at udjævne niveauforskelle ved fodgængerkrydsninger.
I det nordlige ben af krydset udformes krydsningen med opmærksomhedsfelt og retningsfelt.
Krydset mellem Absalonsgade og Storgade
Krydset mellem Absalonsgade og Storgade har mange registrerede problemer, blandt andet 3 problemkategori A.
Ud over problemerne i kategori A, er der også en vis hældning ned mod kørebanen og det akustiske lydfyr er indstillet med for lav lyd til at det kan høres. Retningsangiver peger i forkert retning.
Problem:
- Ujævn gangbane stopper brat. ”Fortovsarealet er belagt med løs grus.
- Ringe adgangsmuligheder fra fortov til overgang. Gangbanen stopper brat / bliver afbrudt af en cykelsti der drejer ind over gangarealet (rød pil på foto nedenunder).
- Der mangler opmærksomhedsfelt i hele krydset
Løsning:
Her anbefales en granskning af krydset som helhed.
Som minimum bør der etableres en fast og jævn belægning fra fortov til fodgængerovergang.
Herudover anbefales at hele krydset udformes efter anbefalinger fra Håndbog i Tilgængelighed.
Problem:
Ved Storgade og Torvet mangler adskillelse mellem trafikanter. Gang- og køreareal blandes sammen i farver og er i samme niveau. Området er præget af mange forskellige flisebelægninger, hvilket gør det svært at skelne mellem fodgængerareal og kørebaner.
Løsning:
Her anbefales at etablere en kantsten der adskiller sig fra de øvrige belægninger i farve. Samtidigt anbefales at betonfliserne ligges tæt (uden tværgående chausséstensrække i mellem).
3 Figur fra Færdselsarealer for alle – håndbog i tilgængelighed, januar 2013