Udfordringer med fremkommeligheden mellem Frederiksberg og den nordlige del af Sorø
Der forekommer i dag en stor trafikbelastning i Sorø bymidte, på grund af begrænsede muligheder for gennemkørsel af det store antal bilister, der f.eks. skal fra Frederiksberg til motorvejen, eller til industriområdet i den nordlige del af Sorø. Trafikbelastningen på henholdsvis Storgade og Alléen og på Rolighed og Vedelgade, opstår særligt i morgen- og eftermiddagstimerne. Trafikbelastningen gennem Sorø by forventes desuden at stige, når de to nye boligområder på udstykningerne Klokkergården og Rørstensgården er færdigetablerede. På grund af naturmæssige forhold som skove, enge og søer er det en udfordring, at finde frem til en hensigtsmæssig løsning på problemet med fremkommeligheden mellem de to bydele.
Cykelforhold omkring skolerne
Cykelforholdene i Sorø Kommune er blevet kortlagt og beskrevet i Cykelstrategi og handleplan 2015. I kortlægningen er skolevejene blevet prioriteret højt, da skolebørn er særligt udsatte trafikanter. Strategien udpeger strækninger hvor cykelforholdene er utrygge, og hvor der derfor er potentiale for forbedring. Kommunen arbejder løbende på at forbedre disse strækninger og har siden udgivelsen af Cykelstrategi og handleplan 2015, bl.a. etableret cykelsti på Per Degns Vej i Dianalund.
Cykelforhold Storgade
Mange cyklister føler sig utrygge ved at cykle igennem Storgade, da cykelforholdene her er dårlige, på grund af den smalle gade og på grund af de parkerede biler, som er til gene for fremkommeligheden på cykel.
Cykelforholdene vil kunne forbedres, ved at ensrette kørslen i Storgade i den sydgående retning, eller ved at forbyde parkering i den ene side af Storgade.
En ensretning af kørslen vil dog skabe udfordringer på Rolighed, da trafikbelastningen i den nordgående retning vil blive større. Et forbud mod parkering i den ene side af Storgade, vil desuden medføre en mangel på parkeringspladser i området og vil formodentlig være til ulempe for handelslivet i gaden.