Kompetenceudvikling starter i dagtilbuddene
De digitale læremidler i dagtilbuddene og folkeskolerne skal danne grundlag for fremtidens borgere. Børn og unge skal opbygge digitale kompetencer og dannelse, så de kan begå sig sikkert i den digitale verden.
De (ikke)-digitale borgere
Vi skal som kommune hjælpe alle borgere – også de ikke-digitale. Den borgernære service skal være både lokal og digital. Vi skal hjælpe dem, som ikke kan selv, og sørge for, at de, der kan selv, får muligheden. Derfor skal digitalisering og fysisk borgerservice være to sider af samme sag.
Vi ser muligheder
Alle ledere er digitale ledere, og alle medarbejdere er digitale ambassadører, som ser muligheder via IT-understøttelse, der fx kan løfte kvaliteten eller øge effektiviteten til gavn for borgeren, virksomheden og kommunen.
De digitale kompetencer skal styrkes
De digitale kompetencer skal styrkes på tværs i hele organisationen fx undervisning i generelle IT-systemer og fagsystemer, informationssikkerhed, projektmodel, gevinstrealisering mv. På den måde sikrer vi, at vi udnytter de digitale muligheder, får et fælles sprog og høster gevinsterne. Ved nyansættelser er det ikke kun de faglige kompetencer, som vægter – IT-kompetencerne er også vigtige.
Sæt det rigtige hold fra starten
Sæt det rigtige hold fra starten, når et digitaliseringsprojekt startes op. Besæt de forskellige pladser med de rigtige profiler internt i organisationen. Ved at arbejde med porteføljestyring, projektmodel og ressourceallokering i forening opnås en styrkelse af gennemførelsen og en bedre balance, der sikrer professionel løsning af projekter.