Den kommunale rottebekæmpelse skal følge den til en hver tid gældende rottebekendtgørelse, Sorø Kommunes kravspecifikation til rottebekæmpelse, Sorø Kommunes handlingsplan for forebyggelse og bekæmpelse af rotter samt Miljøstyrelsens vejledninger.
Der er udarbejdet en kravsspecifikation, der fastsætter retningslinjerne for bekæmpelsen i Sorø Kommune. Disse retningslinjer er uddybet i håndbøger for hhv. myndighed og bekæmpere. Heri beskrives bl.a. hvordan et godt tilsyn udføres, både den første grundige årsagsafsøgning og de opfølgende tilsyn, samt hvordan bekæmpelsen kan udføres for at undgå unødigt brug af kemiske bekæmpelsesmidler. Håndbøgerne revideres løbende, efter behov, dog minimum en gang om året. Både kravsspecifikation og håndbøger er udarbejdet i samarbejde mellem myndighed og bekæmpere.
Pligt til at anmelde rotter
Enhver, der konstaterer rotteforekomst, skal straks anmelde dette til kommunen. Anmeldelse af rotteforekomst skal som udgangspunkt ske ved anvendelse af den digitale selvbetjeningsløsning.
Grundejeres forpligtigelser
- Renholde og rottesikre sin ejendom således, at rotters livsgrundlag begrænses mest muligt
- Sikre at egen kloak og brønde er intakte
- Efterkomme eventuelle krav fra kommunen vedrørende tiltag, som skal afhjælpe rotteproblemet
Kommunens forpligtigelser
- Sætte den nødvendige rottebekæmpelse i gang så hurtigt som muligt
- Bekæmpe rotter effektivt til problemet er løst
- Finde årsagen til rotteforekomsten, så vidt det er muligt
- Vejlede om forebyggelse
- Håndhæve lovgivningen vedrørende forebyggelse og bekæmpelse af rotter
Hvor hurtigt kommer vi ud?
Ved rotteanmeldelser skelnes mellem akutte og ikke akutte anmeldelser. De akutte anmeldelser er anmeldelser af rotter indendørs i beboelse samt inde som ude på institutioner, skoler, plejehjem, hospitaler og fødevarevirksomheder. De ikke akutte er alle andre anmeldelser.
På en akut anmeldelse vil Sorø Kommunes bekæmpere komme på tilsyn hurtigst muligt og indenfor 24 timer, også i weekender og på helligdage. Ikke akutte anmeldelser skal have første besøg indenfor fem dage. Sorø Kommunes rottebekæmpere forsøger dog altid at komme hurtigere end dette.
Hvordan bekæmper vi?
En god og effektiv bekæmpelse handler om grunding undersøgelse af årsagen til rottetilholdet, særligt ved 1. besøg, samt løbende dialog med borger omkring forebyggende tiltag, for at forhindre, at rottetilholdet kommer igen.
Med blik for en miljøvenlig bekæmpelse, vil der som udgangspunkt kun bruges fælder og andre metoder uden kemiske midler, hvor der er muligt. Det er en vurdering bekæmperen gør fra gang til gang, hvor det estimeres, hvor stort et tilhold af rotter der er tale om, samt hvad årsager til tilholdet er. Kemiske bekæmpelsesmidler bruges aldrig forebyggende.
Registrering af bekæmpelsen
Sorø Kommunes rottebekæmpere registrerer observationer, årsager til forekomst etc., efter hvert tilsynsbesøg, i kommunens IT-system, der automatisk videresender data til Danmarks Miljøportal.
Kommunikation med borgerne
Borgerne bliver løbende orienteret om bekæmpelsens forløb og bekæmpernes observationer. Dette sker via mundtlig dialog med tilstedeværende borger, igennem sms’er og med brev i postkassen ved borgers fravær.
Tilsyn med bekæmpelsen
Sorø Kommune udfører egenkontrol med bekæmpelsen, for at sikre, at bekæmpelsen lever op til gældende lovgivning, kravsspecifikation, vejledninger, handlingsplan med videre. Egenkontrollen er nærmere beskrevet i kravspecifikationen og håndbøgerne.