Tilgængelighed er mange ting, men er blandt andet med til at skabe ligeværd.
Særligt den fysiske og digitale tilgængelighed er væsentligt for borgere med et handicap. Kommunen er forpligtiget til at sikre tilgængeligheden og for at tænke rundt om de mange forskellige udfordringer som en hverdag med et fysisk eller psykisk handicap giver, hvad enten en borger f.eks. lider af angst eller sidder i en kørestol.
Forpligtigelsen understøttes af Handicapkonventionens artikel 9 om tilgængelighed: ”Med henblik på at gøre det muligt for personer med handicap at få et selvstændigt liv og deltage fuldt ud i alle livets forhold skal deltagerstaterne træffe passende foranstaltninger til at sikre, at personer med handicap på lige fod med andre har adgang til de fysiske omgivelser og transportmuligheder, den information og kommunikation, herunder informations- og kommunikationsteknologi og -systemer, og de øvrige faciliteter og tilbud, der er åbne for eller gives offentligheden, både i byområder og i landdistrikter. Disse foranstaltninger, som omfatter identifikation og afskaffelse af hindringer og barrierer for tilgængelighed”.
Fysisk tilgængelighed
Der er stor forskel på, hvad fysisk tilgængelighed er alt efter, hvilken funktionsnedsættelse en man lever med. Således er fokus forskelligt om man er blind eller gangbesværet, bruger rollator eller sidder i kørestol. Det er vigtigt, at der er god fysisk tilgængelighed i Sorø Kommune på de områder kommunen har ansvaret for, lige meget hvilken funktionsnedsættelse vi taler om. Derfor er det vigtigt, at vi har blik for samtlige handicap og funktionsnedsættelser, når vi taler fysisk tilgængelighed.
Digital tilgængelighed
Sorø Kommune arbejder hele tiden på at tilbyde gode, velfungerende digitale løsninger og adgang til selvbetjening døgnet rundt. De digitale løsninger skal sikre, at der er tilgængelighed, også når man f.eks. ikke kan møde fysisk frem til et møde på grund af et handicap eller en funktionsnedsættelse Vi påtager os et ansvar for at hjælpe ved brug af digitale løsninger eller henvise til, hvor borgerne kan få hjælp. Dette fremgår af Politik for mødet med borgeren.
Målsætninger for Tilgængelighed
Mål: Med brugernes erfaringer og oplevelser som omdrejningspunkt forpligtiger Kommunalbestyrelsen sig til at tilgængeligheden til det offentlige rum, liberale erhverv og foreninger samt de kommunale tilbud øges, så flere personer med handicap kan deltage i og bidrage til samfundslivet.
Mål: Sorø Kommune understøtter borgere med funktionsnedsættelse i at begå sig i den digitale verden ved løbende at udvikle tilgængeligheden til information på kommunens hjemmeside samt leverer dokumenter og formularer i et format som alle borgergrupper kan anvende.
Mål: Sorø Kommune understøtter muligheden for fysiske såvel som digitale møder mellem borgere med funktionsnedsættelse og kommunen.
Tilgængelighed er til glæde for alle. Uanset om man har en funktionsnedsættelse eller ikke, er tilgængelighed en fordel for alle i samfundet. For en funktionsnedsættelse bliver først til et handicap, når man møder barrierer i det omgivende miljø. Når barriererne fjernes og tilgængeligheden øges, kan handicappet formindskes eller elimineres. Derfor er fokus på tilgængelighed altid relevant.