Sorø Station er beliggende i bydelen Frederiksberg, ca. 2,5 km fra Sorø bymidte. Stationen opleves som liggende meget langt fra bymidten på bagsiden af villakvarterer. Selve stationen og det nære område omkring med parkeringsområde og cykelparkering er blevet renoveret i og fremstår i dag flot
og velbenyttet.
Som tidligere nævnt, er der sket positiv udvikling af stationsområdet i løbet af de seneste 2-3 år. Caféen Skotte & Stentoft åbnede i de tidligere lokaler, som tidligere husede en kiosk. Caféen har efterfølgende har fået funktion som ”tilflytter-ambassade” og danner desuden rammen om yoga, julemarked og andre velbesøgte arrangementer. Dette har betydet, at der igen er kommet liv og aktivitet i stationsbygningen. Siden åbningen er caféen, er virksomheden Cumuli Design Lab ligeledes rykket ind i stationsbygningen. Denne virksomhed bidrager med forskellige kreative tiltag, der bidrager til at skabe liv i ventesalen, som støder op til Cumuli Design Labs lokaler. At caféen Skotte & Stentoft og Cumuli Design Lab nu begge holder til i stationsbygningen, har vist sig at danne grobund for et nyt frugtbart samarbejde i form af projektet Stationen.co, som har til formål at skabe rammer for et fleksibelt arbejdsliv.
I 2015 etablerede et fitnesscenter sig i den bygning, hvor Netto tidligere holdt til. Fitnesscentret er med til at skabe liv på stationspladsen. Der er ikke kun tale liv udenfor bygningen, idet man på grund af de store vinduesarealer, kan fornemme, at der er aktivitet i bygningen fra tidlig morgen til sen aften.
Vest for Banevej ligger en cykelhandel, som i løbet af de sidste par år, har gennemgået en fornyelse.
Cykelhandleren er velplaceret i stationsområdet, som folk i mange tilfælde dagligt cykler til og fra. I lokalerne ved siden af cykelhandleren, som i en årrække har stået tomme, er en malervirksomhed rykket ind. En virksomhed, der primært beskæftiger sig med tekstilsalg, har til huse i nabobygningen.
Øst for stationsområdet og Næstvedvej findes en boldbane, der flittigt benyttes af områdets beboere og foreninger. Arealet er i den gældenden kommuneplan (ramme Fr.F 1) udlagt til idrætsformål, og beboere i lokalområdet ser gerne denne anvendelser fasthold Længst mod øst omgives stationsområdet af fredskov, hvilket betyder, at der ikke umiddelbart kan etableres bebyggelse. Desuden er dele af grunden med den tidligere sav-værksbebyggelse ligeledes beliggende inden for et fredskovsnoteret areal. Den østlige del af stationsområdet, en del af den tidligere savværksgrund og boldbanen øst for Næstvedvej er alle omfattet af en skovbebyggelinje, så eventuel fremtidig bebyggelse på disse arealer forudsætter, at der rettes henvendelse til Miljøstyrelsen med henblik på at ophæve eller reducere den eksisterende skovbyggelinje. Størstedelen af den østlige del af Frederiksberg ligger imidlertid ganske tæt ved Sorø Sønderskov, idet bebyggelsen er fra før 1968, hvor skovbyggelinjen blev indført. Derfor har det pågældende skovbryn i forvejen en begrænset værdi som landskabselement. Samtidig tillægger kommunen hensynet til at kunne planlægge nye, stationsnære boliger via en omdannelse af eksisterende erhvervsarealer større værdi end hensynet til et skovbryn, der i det konkrete tilfælde har begrænset landskabelig betydning.
Inden for området er der forskellige miljøkrav, der skal tages hensyn til. Arealet er i dag belastet i forhold til støj og vibrationer på grund af beliggenheden ved jernbanen. Som grundlag for etablering af bebyggelse tæt på banen, skal støj- og vibrationsforholdene undersøges nærmere.
At flere virksomheder i de senere år har valgt at etablere sig i området, i samspil med pendlernes daglige færden i området, har betydet, at der allerede nu opleves øget aktivitet og liv både i stationsbygning, ved parkeringsarealerne og i stationsområdet som helhed. Det er forventningen, at der med den boligtilvækst, der i aktuel planlægges for – herunder også på Frederiksberg – vil medføre en øget stigning i antallet af pendlere.
Den positive udvikling af stationsområdet og forventningen om et øget antal pendlere, kan anspore flere til at etablere virksomheder enten i stationsbygningen eller i de omkringliggende bygninger. Eksempelvis kunne små butikker, såsom en frisør eller en blomsterhandler have en berigende effekt på byen.