EU’s affaldsdirektiv1 fastsætter, at medlemsstaterne skal sikre, at deres kompetente myndigheder udarbejder en eller flere affaldshåndteringsplaner.
Disse planer skal hver for sig eller tilsammen dække hele den pågældende medlemsstats område.
Direktivet indeholder en række minimumskrav til indholdet af sådanne affaldshåndteringsplaner, og de er implementeret i dansk lov gennem miljøbeskyttelsesloven2 og affaldsbekendtgørelsen3
I henhold til affaldsbekendtgørelsen skal kommunalbestyrelsen således udarbejde og vedtage en 12-årig kommunal plan for håndtering af affald. Planen skal revideres mindst hvert 6. år.
Den kommunale affaldshåndteringsplan skal indeholde:
1) En kortlægningsdel, som beskriver status for affaldsområdet i kommunen
2) En målsætningsdel, som redegør for kommunens overordnede målsætninger på affaldsområdet.
3) En planlægningsdel med særlig fokus på planlægningen de første 6 år af planperioden.
Det fremgår endvidere af affaldsbekendtgørelsen, at udarbejdelsen af affaldsplanen skal ske i overensstemmelse med nedenstående affaldshierarki:
- A. Affaldsforebyggelse.
- B. Forberedelse med henblik på genbrug.
- C. Genanvendelse.
- D. Anden nyttiggørelse.
- E. Bortskaffelse.
Affaldshierarkiet kan dog, jf. miljøbeskyttelsesloven, fraviges for særlige affaldsstrømme, hvis fravigelsen er begrundet i en livscyklusbetragtning. Fravigelser herfra skal ske med henblik på at opnå det bedste samlede miljømæssige resultat.
Affaldsplanen skal dermed medvirke til at værne natur og miljø, så samfundsudviklingen kan ske på et bæredygtigt grundlag i respekt for menneskets livsvilkår og for bevarelsen af dyre- og plantelivet, og herunder bl.a. begrænse anvendelse og spild af råstoffer og andre ressourcer, samt fremme genanvendelse og begrænse problemer i forbindelse med affaldshåndtering.
Den kommunale affaldshåndteringsplan skal, ifølge affaldsbekendtgørelsen, udarbejdes med udgangspunkt i den nationale affaldshåndteringsplan og må ikke stride mod denne.
Miljøministeriet offentliggjorde den 07.07.21 en national affaldshåndteringsplan, ’Handlingsplan for cirkulær økonomi – National plan for forebyggelse og håndtering af affald 2020-2033’, som bl.a. bygger på en aftale, indgået i juni 2020 mellem regeringen og et flertal af Folketingets partier om en klimaplan4 for en grøn affaldssektor og cirkulær økonomi. Handlingsplanen er lagt til grund for nærværende affaldsplan.
De indikatorer, som regeringen vil lægge til grund ved den løbende evaluering af resultaterne af den nationale affaldshåndteringsplan, udgøres af de bindende EU-målsætninger, og de er i deres helhed optaget som bilag I til nærværende affaldsplan.
For det affald, som kommunen har medansvar for, gælder der følgende målsætninger:
- Genanvendelsen af husholdningsaffald og lignende affald fra andre kilder øges til mindst 50 % i 2020, 55 % i 2025, 60 % i 2030 og 65 % i 2035.
- Deponi af husholdningsaffald og lignende affald fra andre kilder fastholdes under 10 % · Genanvendelsen af emballageaffald (fra både husholdninger og virksomheder) øges til mindst 65 % i 2025 og 70 % i 2030.
- Genanvendelsen af glasemballageaffald (fra både husholdninger og virksomheder) holdes over 70 % i 2025 og 75 % i 2030.
- Genanvendelsen af plastemballageaffald (fra både husholdninger og virksomheder) øges til mindst 50 % i 2025 og 55 % i 2030.
- Genanvendelsen af papir- og papemballageaffald (fra både husholdninger og virksomheder) holdes over 75 % i 2025 og øges til mindst 80 % i 2030.
- Genanvendelsen af jernemballageaffald (fra både husholdninger og virksomheder) holdes over 70 % i 2025 og 80 % i 2030.
- Genanvendelsen af aluminiumsemballageaffald (fra både husholdninger og virksomheder) holdes over 50 % i 2025 og 60 % i 2030.
- Genanvendelsen af træemballageaffald (fra både husholdninger og virksomheder) holdes over 25 % i 2025 og 30 % i 2030. · Særskilt indsamling af elektronikaffaldet holdes over 65 %
- Særskilt indsamling af batteriaffaldet fastholdes over 45 %
Miljøministeriet har i den nationale affaldsplan opsat et ’pejlemærke’ for, hvor meget kommunerne forventes at skulle genanvende af husholdningsaffaldet (dvs. eksklusive haveaffald, husholdningslignende restaffald og bygge- og anlægsaffald) i 2025, hvis de skal bidrage til opfyldelse af 55 %-kravet for ’kommunalt affald’.
Pejlemærket lyder på 50 %. Det forudsætter, at kommunerne samtidig genanvender 75 % af haveaffaldet og at erhvervene genanvender 55 % af den andel af deres affald, som hører ind under kategorien ’kommunalt affald’.
Den reelle genanvendelse af husholdningsaffaldet, regnet efter denne formel, lå i 2020 på 42 % i Sorø Kommune (mens landsgennemsnittet ifølge Miljøministeriet lå på 30 % i 2019).
Den genanvendelse, der refereres til i målsætningerne, er reel genanvendelse. Det vil sige, at affaldet uden yderligere forberedende foranstaltninger, kan bringes ind i den oparbejdningsproces, hvor affaldet konkret omdannes til andre produkter, materialer eller stoffer.
Affaldsbekendtgørelsens bilag 8 indeholder en ikke-udtømmende liste over konkrete beregningspunkter for genanvendelse af forskellige affaldsmaterialer (ligesom EU-Kommissionen i en gennemførelsesafgørelse af 7. juni 20195 nærmere har beskrevet beregningsmetoderne).
Dette er en forskel fra tidligere, hvor genanvendelsesmålene alene gik på, hvor mange procent af
affaldet, der var indsamlet med henblik på genanvendelse (se figur 1.1).
Figur 1.1.: Forskellen i målepunktet for, hvor genanvendelsesprocenten hidtil har været beregnet, og hvor den fremover skal beregnes. Kun reelt genanvendt affald regnes med. De tab, der sker fra affaldet er indsamlet, til det genanvendes, udgør divideret med den indsamlede mængde den såkaldte tabsrate.
Efter den hidtil gældende nationale affaldsplan6 skal kommunerne således i 2022 indsamle 50 % af en række nærmere definerede kommunale affaldstyper med henblik på genanvendelse, og beregningsmetoden herfor er angivet i den nationale affaldsplans bilag 5.
I kortlægningsdelen i nærværende affaldsplan, er genanvendelsesprocenten søgt beregnet efter begge metoder, med henblik på at dokumentere, i hvilket omfang kommunen er på vej mod målet for 2022, som angivet i bilag 5 i den tidligere nationale plan, og efter de nye principper med henblik på at vurdere, hvor langt kommunen er fra 2025-målet.
I mangel af eksakt kendskab til, hvor stor en andel af det affald, der er indsamlet med henblik på genanvendelse, der reelt tabes i processen inden det indgår i et nyt produkt, er der til grund for beregningen inddraget de generelle tabsfaktorer i genanvendelsesprocesserne for de forskellige affaldstyper, som Miljøstyrelsen har anvendt ved de to seneste nationale affaldsstatistikker (i 2018 og 2019).
For affaldstyper, hvor ikke er fastlagt generelle tabsfaktorer for, er anlagt skøn.
Sorø Kommune har besluttet, udover de obligatoriske afsnit, at supplere affaldsplanen med yderligere tre afsnit:
Affaldsplanens klimamæssige konsekvenser, hvor det opsummeres, hvad det betyder for udslippet af klimagasser – først og fremmest CO2 -, at der genanvendes mere og forberedes mere for genbrug.
Affaldsplanens sammenhæng med kommunens øvrige strategier og planer, hvor det f.eks. beskrives, hvordan kommunen gennem disse vil bidrage til øget affaldsforebyggelse og til kommunens klimaplan.
Affaldsplanens klimamæssige konsekvenser, hvor det opsummeres, hvad det betyder for udslippet af klimagasser – først og fremmest CO2 -, at der genanvendes mere og forberedes mere for genbrug.
1 Europaparlamentets og -Rådets direktiv 2008/98/EF, af 19. november 2008, om affald og om ophævelse af visse direktiver, senest revideret ved Europaparlamentets og -Rådets direktiv (EU) 2018/851 af 30. maj 2018
2 Bekendtgørelse af lov om miljøbeskyttelse LBK nr. 1218 af 25/11/2019
3 Bekendtgørelse om affald BEK nr. 2159 af 09/12/2020
4 Klimaplan for en grøn affaldssektor og cirkulær økonomi, 16. juni 2020. Aftale mellem regeringen (Socialdemokratiet) og Venstre, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten, Det Konservative Folkeparti, Liberal Alliance og Alternativet
5 EU-Kommissionens gennemførelsesafgørelse (EU) 2019/1004 af 7. juni 2019 om fastsættelse af regler for beregningen, verifikationen og rapportering af data om affald i overensstemmelse med Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2008/98/EF og om ophævelse af Kommissionens gennemførelsesafgørelse C(2012) 2384 (meddelt under nummer C(2019) 4114) af 9. juni 2019
6 Danmark uden affald, Ressourceplan for affaldshåndtering 2013-2018. Vejledning fra Miljøstyrelsen nr. 4, 2014.