Sorø Kommune har færdiggjort sin redegørelse til Ankestyrelsen i sagen om anvendelsen af kommunens borgmesterpulje (i mediernes dækning kaldet ”borgmesterkontoen”).
Kommunen vurderer i redegørelsen blandt andet, at dokumentationen for udgifterne i flere tilfælde ikke har været tilstrækkelig, at der generelt ikke har været fokus nok på at sikre en gennemsigtig proces for tildeling af støtte, og at der generelt ikke har været fokus nok på, hvad der skal være på plads for at yde et sponsorat.
I forhold til en enkelt tilskudsmodtager vurderer kommunen, at borgmesteren burde have erklæret sig inhabil. Dette i forbindelse med bevillingen af tilskud til foreningen Jul i Sorø anno 1953, som fik bevilget 5.000 kr. fra borgmesterpuljen i 2019. Kommunen vurderer, at det var i strid med gældende regler, at borgmesteren deltog i behandlingen af ansøgningen om tilskuddet.
"Efter den interne juridiske vurdering må vi konstatere, at der er dele af den hidtidige praksis, hvor vi har begået fejl eller ikke har levet op til god forvaltningsskik. Det skal vi selvfølgelig have rettet op på. Derfor er vi i administrationen nu ved at udarbejde klare, nedskrevne retningslinjer for brugen af kontoen,” udtaler velfærdsdirektør i Sorø Kommune, Henrik Juul Kjær, og fortsætter:
”Retningslinjerne skal sikre, at kommunen har et solidt grundlag at forvalte økonomien på, og at alle ved, hvad de har at rette sig efter.”
På baggrund af redegørelsen er kommunen gået i gang med at forberede en samlet delegationsplan samt nye retningslinjer for driftstilskud, sponsoraftaler og repræsentationsudgifter samt udgifter forbundet med aktiviteten som kommunalbestyrelsesmedlem. Kommunalbestyrelsen skal tage stilling til den fremtidige praksis i efteråret 2023. Indtil dette er på plads, vil alle ansøgninger om støtte, udover helt traditionelle udgifter til eksempelvis repræsentation, blive forelagt Økonomiudvalget til godkendelse.
Ankestyrelsen vil på baggrund af udtalelsen fra Sorø Kommune vurdere, hvorvidt man finder anledning til at rejse en tilsynssag.
Redegørelse og bilag
Redegørelse fra Sorø Kommune
Bilag A - Posteringer på borgmesterpulje i 2012
Bilag B - Posteringer på borgmesterpulje i 2013
Bilag C - Posteringer på borgmesterpulje i 2014
Bilag D - Posteringer på borgmesterpulje i 2015
Bilag E - Posteringer på borgmesterpulje i 2016
Bilag F - Posteringer på borgmesterpulje i 2017
Bilag G - Posteringer på borgmesterpulje i 2018
Bilag H - Posteringer på borgmesterpulje i 2019
Bilag I - Posteringer på borgmesterpulje i 2020
Bilag J - Posteringer på borgmesterpulje i 2021
Bilag K - Posteringer på borgmesterpulje i 2022
Bilag L - Posteringer på borgmesterpulje i 2023