Nye indkøbssystemer på vej

25. februar 2020
Sorø Kommune skifter indkøbssystemer for håndværkerydelser.

Workshops og lang overgangsperiode skal gøre overgangen til nye indkøbssystemer så let som mulig for lokale håndværksvirksomheder.

 

Når Sorø Kommune køber håndværkerydelser vil det fremover ske ud fra betingelser i AB18 frem for, som hidtil, ud fra betingelser i AB92. Overgangen til de nye betingelser betyder, at kommunens dynamiske indkøbssystemer for håndværkerydelser skal udskiftes.

 

- Overgangen fra de gamle til de nye systemer medfører, at alle godkendte håndværkere skal ansøge og godkendes på ny. Der findes desværre ikke en lettere måde at skifte fra det ene system til det andet. Vi bestræber os på, at overgangen skal foregå så smidigt som muligt for håndværkerne, siger Hanne Tidemand, leder af Bygninger Syd i Sorø Kommune.

 

For at gøre overgangen så gnidningsfri som muligt for de håndværkere, som ønsker at byde på kommunens opgaver i de dynamiske indkøbssystemer, har kommunen valgt at have en lang overgangsperiode fra de gamle til de nye systemer.

 

De nye systemer åbner for tilmelding i midten af marts, mens de gamle indkøbssystemer først lukkes til august. Først fra august vil der blive oprettet nye håndværkeropgaver i de nye systemer. I maj og juni holdes workshops for håndværkerne for at lette overgangen mellem systemerne.

 

- I samarbejde med Sorø Erhverv holder vi et antal workshops for håndværkerne, hvor de, der ønsker det, kan få hjælp til at søge om optagelse i de nye systemer, og vi er naturligvis også klar til at hjælpe over telefonen.  Håndværkerne kender alle sammen AB18, så nu handler det bare om at få virksomhederne oprettet i de nye systemer, siger Stine Basballe.  

 

Fakta

  • Håndværkere, som er oprettet i de nuværende systemer, vil modtage besked i systemet, når de nye systemer åbner for tilmelding.
  • De nye systemer vil desuden kunne findes på kommunens hjemmeside.
  • Det er gratis at tilmelde sig de nye systemer og afgive tilbud på håndværkerydelser.

 

Tidsplan:

  • Medio marts: de nye systemer åbner for tilmelding
  • Medio april og fremefter: Løbende godkendelse af håndværkerne i systemerne
  • Maj-juni: workshops og møder for håndværkerne
  • Primo august: Gamle indkøbssystemer lukkes; nye håndværkeropgaver oprettes i de nye systemer

Kontakt

Team Indkøb

Tlf.: 57 87 60 00
indkob@soroe.dk 
ÅbningstiderMan-tors: 8.00-15.30
Fre: 8.00-13.30
AdresseRådhusvej 8
4180 Sorø